Del : SMS

Nu er Nokia-topchef igen klar til telefoner

12.
Nokias topchef, Rajeev Suri, bekræftede under et oplæg, at Nokia er på vej tilbage med mobiltelefoner - men det bliver med en ekstern producent, og det haster ikke, før den rigtige er fundet. Foto: Josep Lago, AFP/Scanpix Foto:

Den finske mobilgigant bekræfter at ville kaste sig over mobiltelefoner igen, to år efter at Microsoft købte Nokias mobilproduktion.

Artiklen fortsætter under annoncen

Nokia arbejder på at vende tilbage med sine egne smartphonetelefoner - måske allerede i år.

Det bekræftede Nokias topchef, Rajeev Suri, søndag på en pressekonference på Mobile World Congress, verdens største mobilmesse, som frem til 25. februar holdes i Barcelona i det nordøstlige Spanien.

»Der er ingen tidsplan, der er ingen hast. Det kan ske i 2016, det kan ske senere,« sagde han.

pix-MWC

Nokia var engang mobiltelefonernes konge men blev overhalet indenom af smartphonebølgen, som Apple i 2007 satte i gang med sin første iPhone. For to år siden, i 2014, solgte Nokia sin mobilproduktion til Microsoft for 40,5 milliarder kroner, efter at de to igennem tre år havde arbejdet tæt sammen i forsøget på at få gjort Microsofts styresystem Windows til den tredje mulighed i kampen mellem Googles Android og Apples iOS.

Siden er andelen af Windows-telefoner gået tilbage og er nu så forsvindende lille, at der snart skal bruges lup for at få øje på dem i statistikkerne.

pix-LG 1

Microsoft havde en aftale med Nokia om at kunne bruge Nokia-navnet på sine telefoner i en periode efter overtagelsen. Den aftale er nu udløbet, og Nokia har tidligere antydet, at der er nye telefoner på vej. Indtil nu er det kun blevet til en enlig Android-tavle-PC.

Nokia overtog for nylig fransk-amerikanske Alcatel-Lucent og er nu verdens næststørste leverandør af mobiludstyr og -master efter svenske Ericsson men nu foran kinesiske Huawei.

pix-S7

Rajeev Suri gjorde det klart, at Nokia venter på den rigtige partner. Nokia vil nemlig ikke selv producere telefonerne men vil lægge navn til dem.

»Vi ønsker at stå i en position, hvor vi kan designe udstyret og have de fornødne kontrolforanstaltninger klar, hvis de ikke lever op til forventningerne. Anerkendelsen af varemærket er stadig meget høj på alle større markeder. Vi mener, at det er en god forretningsmodel,« sagde han søndag.

A customer tries the Samsung Galaxy Note smartphone at a store i

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere