Del : SMS
Berlingske Business

Nokias skarpretter skal snart vise resultater

nokia
Nokias topchef betegner det som smertefuldt at lukke udviklingsafdelingen i København. Han roser danskerne for at gøre arbejdet færdigt, selvom de var uenige i hans beslutning. I går holdt han pressemøde hos TDC på Teglholmen. Foto:

I begyndelsen af 2011 lovede den nye chef for Nokia, Stephen Elop, at Nokias forvandling ville vare to år. Til februar er tiden gået – men Elop er optimist, siger han til Berlingske Business.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den tidligere lidt introverte finske virksomhed vågnede ellers brat, da Elop i begyndelsen af 2011 rundsendte en historisk mail, hvori han billedligt beskrev Nokia som en mand, der står på en brændende boreplatform. Moralen i mailen var, at selskabet for at overleve måtte kaste sig ud i det ukendte, dybe hav for at klare sig. Den brændende platform var selskabets egenudviklede smartphonesystem, Symbian, der tidligere har tegnet sig for halvdelen af det globale smartphonemarked. Året forinden havde ellers været Nokias bedste salgsår for Symbian nogensinde, men systemet havde tabt momentum i forhold til konkurrencen, og var – med Elops ord – stadig ikke på omgangshøjde med den iPhone, Apple lancerede i 2007.

Mobiltelefonen Lumia 920 kan meget vel være det vigtiste produkt i Nokias mangeårige historie.

Ikke blot fordi mobilen lanceres op til det vigtige julesalg, men især fordi Lumia 920-mobilen er en af de vigtigste eksaminer for den strategi, den dengang nye Nokia-chef, Stephen Elop, på allermest bombastiske vis fremlagde i begyndelsen af 2011. Mobilen leveres med det spritnye Windows Phone 8, der af analysehuset Gartner er blevet spået til at overhale iPhonens markedesandel inden for tre år. Men hovedparten af den – måske – kommende succeshistorie ligger fortsat foran for Nokia, der foreløbig ikke har formået at slå kloen i mere end et par procent af smartphonemarkedet med sin serie af af Windows Phone-baserede mobiler.

Løftestang

Men nu er det alvor. I forrige uge lancerede Microsoft nemlig langt om længe Windows 8 til PC, der bygger på de samme designideer som Windows Phone – og som mange mener er den løftestang, Nokia har brug for, for at få gang i salget af Windows Phone-mobilerne. Det er samtidig ved at være sidste udkald, hvis Nokia-chefen Stephen Elop skal holde sit løfte om et toårigt turnaround for Nokia.

Men Stephen Elop ryster ikke på hånden, når man spørger, om han kan holde sit løfte.»Jeg er meget optimistisk omkring de produkter, vi sender på markedet nu. Vi kunne se i 2011, at det ville tage tid, og at vi havde meget arbejde at gøre med holde os i samme produktcyklus som konkurrenterne. Men vi har lagt vores bedste arbejde i de nye enheder. Nu består vores udfordring i at konvertere fantastiske produkter til mange salg – og det er det arbejde, vi fokuserer på nu,« siger Stephen Elop til Berlingske Business.

Sløjt salg

Salget har ellers haltet gevaldigt bagefter hidtil. Forleden kom der nye markedstal fra analysehuset IDC der viste, at Windows Phone fortsat halter langt bagefter både Apple og Googles Android. Windows Phone-baserede mobiler tegnede sig i tredje kvartal for blot 3,6 mio. enheder solgt globalt – mens Android solgte i svimlende 136 mio. enheder i samme kvartal. Mange potentielle kunder har forventligt udskudt købet og ventet på næste generation af Windows Phone – men Nokias salg af Lumia-mobiler har aldrig udgjort en reelt trussel mod hverken Apple eller Google.

Her er der dog kun tale om markedet for smartphones, hvor mest opmærksomhed samler sig i denne tid. Stephen Elop fremhæver derfor allerede fra interviewets begyndelse, at Nokia også spænder over andre forretningsområder, herunder Nokia Siemens Networks, som har vist positive takter i en rum tid. Samtidig sælger Nokia forsat over en million billigere telefoner – hver dag.»Vores mobiltelefonafdeling (ikke-smartphones, red.), har udviklet sig til en smuk forretning, der ville tjene penge, selv på egne ben. Det er en afdeling, hvor salget udvikler sig positivt,« siger Stephen Elop.

Vågnede bratSkrap kost

Kuren mod stilstanden viste sig at være skrap kost. Symbian-udviklingen og de tilhørende IT-folk blev outsourcet, fabrikker blev lukket, storstilede softwaresatsninger blev sløjfet og ansatte i tusinder og atter tusinder blev opsagt, ligesom at hele afdelinger måtte lade livet – blandt andet udviklingsafdelingen i København. Og hvad værre var, skulle der gå næsten ti måneder, før Nokia kunne melde klar med en Windows Phone-baseret mobil, modellen Lumia 800. På grund af dødsdommen piskede Symbians markedsandele nedad imens, langt hurtigere end salget af Lumia-mobilerne kunne kompensere for.

I dag beskriver Elop processen omkring lukningen af den københavnske udviklingsafdeling, der har stået bag nogle af Nokias største succeser, som »smertefuld«.»Vi var nødt til at forbedre produktiviteten i vores udviklingsafdelinger. Når vi udviklede et produkt, skete det ofte otte forskellige steder, der skulle forsøge at arbejde sammen, og det var nødvendigt at konsolidere. Men det var en meget smertefuld beslutning,« siger Elop, der roser danskerne for at gøre arbejdet færdigt, selv om de var uenige i hans beslutning om at lukke afdelingen.

Politisk sag

Der har de senere år været afsagt mange dødsdomme over Nokia, og selskabets mange fyringer har sågar været en sag, der har været rejst politisk i Finland. Her tegnede Nokia sig for få år tilbage for hele 16 procent af landets eksport. Elops barske turnaround har givet masser af efterdønninger – og han er blandt andet blevet kritiseret for at gå med det svagt sælgende Windows Phone, fremfor at satse på det storsælgende Android. Stærke konkurrenter som Samsung og HTC markedsfører produkter i begge verdener – HTC er sågar kommet før Nokia med en Windows Phone 8-telefon, som er klar til salg, og som ligner Nokia farverige Lumia-serie.

»Vi tror på, at vi ikke ville have kunnet differentiere os tilstrækkeligt med Android på kort tid. Men med et partnerskab med Microsoft om Windows Phone kunne vi gøre helt unikke ting,« siger Elop.Mange teleselskaber har bakket op om en såkaldt tredje spiller på smartphone- markedet, hvor Google og Apple får større og større magt over de selvsamme teleselskaber. Det sås senest med lanceringen af iPhone 5, hvor Apple valgte ikke at lade iPhone 5 understøtte de 4G-frekvenser, der bruges hos Danmarks største teleselskab, TDC.Mange udenlandske selskaber er i samme situation.Nokia har netop aflagt kvartalsregnskab for tredje kvartal, hvor selskabet tabte 4,3 mia. kroner. Men Elop har tidligere lovet, at selskabet i løbet af en overskuelig fremtid vil blive stabilt profitabelt igen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere