Del : SMS
Berlingske Business

Nokia vil forhindre medarbejderflugt med penge

pix-Nokia
Windows Phone-telefonerne i Nokias Lumia-serie sælger fortsat ikke godt nok trods gode anmeldelser. Nokia forsøger nu at forhindre, at nøglemedarbejdere flygter. Arkivfoto: Ints Kalnins, Reuters/Scanpix

Direktionen for den pressede mobilgigant siger OK til at give flere aktieoptioner for at holde på nøglefolk.

Artiklen fortsætter under annoncen

Nokia forsøger nu at betale sig til, at nøglepersoner og talenter ikke flygter fra den pressede, finske mobilgigant.

Nokias direktion har valgt at øge det højeste antal aktieoptioner, som selskabet kan give til nøglepersoner, i et forsøg på at forhindre dem i at forlade Nokia. Aktieoptionerne blev sat op fra 8,5 millioner til 11,5 millioner, men ifølge finansavisen Wall Street Journal har direktionen understreget, at »ingen af disse nye aktieoptioner vil blive givet til den administrerende direktør og til Nokias lederhold men derimod til ledende nøglemedarbejdere, som er afgørende for at kunne føre Nokias strategi fremad«.

Nyt gigantunderskud

Nokia kæmper i voldsomme dønninger, efter at mobilgiganten i februar 2011 besluttede at skrotte sin egen software og lægge sin skæbne i hænderne på Microsofts Windows Phone-software, som Nokias nye telefoner i Lumia-serien nu leveres med. De skal stå konkurrencen mod Apples iPhone og alle telefoner med Google Android, som har sat sig solidt på smartphonemobilmarkedet, som er den del af mobilmarkedet, der giver penge.

Skiftet har imidlertid ikke stoppet Nokias rutschetur, som fortsætter, og i første kvartal i år indtog sydkoreanske Samsung tronen som verdens største mobilproducent - en titel, som Nokia ellers har vundet hævd på gennem mere end et årti. Midt i juli viste Nokias regnskab for andet kvartal yderligere et tab på 1,53 milliarder euro (11,4 milliarder kroner), ligesom der blev gjort indhug i kassebeholdningen, fordi selskabet så sig nødsaget til at udbetale udbytte til aktionærerne.

Nokia-aktien er faldet med 80 procent i værdi siden februar 2011, hvor den nye strategi blev præsenteret.

God modtagelse men dårligt salg

Nokias topchef siden efteråret 2010, den tidligere canadiske Microsoft-direktør Stephen Elop, har sat en stor sparerunde i gang. Den skal skære endnu omkring 10.000 stillinger væk. Heriblandt lukker Nokia den sidste mobilfabrik i Finland, nemlig i byen Salo.

Trækket med aktieoptionerne skal modvirke gentagelser af et nyligt tilfælde, hvor flere tidligere ledende Nokia-folk lancerede sig som ny mobilproducent. De vil bruge gammel Nokia-teknologi i deres bestræbelser på at komme ind på markedet.

Nokias Lumia-telefoner har fået en god modtagelse blandt anmelderne, men det kniber med at få dem ud hos kunderne, som ofte køber, hvad de har set, at andre har. Nokia solgte i andet kvartal fire millioner Lumia-telefoner, dobbelt så mange som i første kvartal men forsat særdeles beskedent i forhold til Apples omkring 30 millioner iPhone-telefoner og Samsungs lidt over 50 millioner smartphonetelefoner.

Pris på topmodel halveret

Det er kun lykkedes Windows Phone-telefonerne - fra Nokia og enkelte andre - at opnå to procent af verdensmarkedet. Til sammenligning har Google Android 56 procent og Apples iOS-styresystem 23 procent.

Nokia besluttede derfor midt i juli at skære næsten halvdelen af prisen på sin amerikanske topmodel, Lumia 900, blot tre måneder efter lanceringen, for at få øget gang i salget. USA er et vigtigt og stort mobilmarked, men Nokia har altid haft problemer med at få ordentligt fodfæste dér, hvor Microsoft til gengæld er på hjemmebane.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere