Del : SMS
Berlingske Business

Nokia to år efter Windows Phone: På vej ud af top10

FILE USA ECONOMY NOKIA
Præsentation af Nokai Windows Phone. Foto:

For to år siden valgte Nokia at skrotte Symbian og skifte til Windows Phone - siden da er antallet af solgte Nokia-smartphones faldet til en tredjedel.

Artiklen fortsætter under annoncen

Noget skulle ske hos Nokia i 2011, som efter mange år som verdens helt dominerende mobilproducent begyndte at sakke bagud i konkurrencen, skriver Version2.

I 2007 havde Apple lanceret den første iPhone, og i 2009 begyndte Googles Android at røre på sig, hvilket med tiden blev til en hel syndflod af telefoner. Nokias smartphone-kunder fik avancerede telefoner, men som ikke var lige så nemme at bruge til for eksempel internetbrug. Nokias modeller var ikke længere helt så ’sexede’ som konkurrenterne, og de ikke fik meget omtale i den vestlige verden.

Nokias modsvar faldt den 11. februar 2011: Symbian og Meego, Nokias egne styresystemer, skulle droppes, og i stedet skulle alle smartphones fra det finske firma køre på Microsofts Windows Phone, efter en overgangsperiode på op til to år. Et dramatisk skift, især set i lyset af, at Windows Phone heller ikke dengang havde nogen stor plads på markedet, men kun lige var lanceret som afløser for Windows Mobile.

Omvendt solgte Nokia massevis af Symbian-telefoner stadigvæk, havde et overskud fra smartphone-forretningen og ville med det nye partnerskab pludseligt blive helt afhængige af Microsoft, hvor Nokia tidligere var kendt for at have kontrol over hele kæden - fra udvikling af nye teknologier til produktion og distribution.

Symbian var faktisk på mange måder sammenligneligt med Microsofts desktop-udgave af Windows: Ikke meget sex i det, men gennem årene forfinet og tilpasset til brug over hele verden, i alskens teknologiske sammenhænge. Ved at droppe Symbian-systemet skulle Nokia på mange markeder starte forfra med at opbygge den position.

Bag beslutningen om at skifte Symbian ud med Windows Phone stod canadieren Stephen Elop, som skiftede fra et topjob i Microsoft og blev den første ikke-finske direktør for Nokia i september 2010.

Få dage før valget af Windows Phone blev meldt ud, havde han sendt et internt memo rundt til Nokias ansatte, som hurtigt blev lækket og kendt som Burning Platform-memoet. Her ridsede Stephen Elop op, hvor håbløs en situation, han mente Nokia havde bragt sig i. Videreudviklingen af Symbian og Meego gik simpelthen ikke stærkt nok til, at platformen ville kunne konkurrere med iPhone og Android, var det overordnede budskab, der skulle gøre de ansatte klar til det store spring ud i det ukendte.

Men to år efter beslutningen om at skifte til Windows Phone blev offentliggjort, ser det stadig ikke godt ud for Nokia.

I 2010 solgte Nokia 100 millioner smartphones med Symbian, altså over en tredjedel af hele smartphone-markedet dengang. I 2012 solgte firmaet kun 35 millioner smartphones, hvoraf over halvdelen var Symbian-telefoner, som ellers er på vej helt ud.

For to år siden var Nokia også en klar nummer 1 på smartphone-markedet, med over dobbelt så mange solgte telefoner som Apple, der var nærmeste konkurrent, men i dag er Nokia på vej ud af top 10-listen over smartphone-producenter.

I fjerde kvartal af 2012 lå Nokia på vippen, i konkurrence med det i Danmark ret ukendte firma Yulong om 10. pladsen. Yulong har ikke oplyst salgstal for kvartalet endnu, men alt tyder på, at de er højere, end hvad Nokia præsterede, skriver den Stephen Elop-kritiske teleanalytiker Tomi Ahonen. På pladserne foran Nokia og Yulong ligger nu blandt andet de kinesiske firmaer Huawei, Lenovo og ZTE.

Hvordan ser så fremtiden ud for Nokia? Var meldingen ikke, at Nokia nu har vendt skibet og fik et overskud i sidste kvartal af 2012? Jo - det var i hvert fald den vinkel, som Nokia forsøgte at gå ud med, da årsregnskabet for 2012 blev offentliggjort i januar. Men det skjulte ikke et voldsomt underskud for året som helhed på 17 milliarder kroner. Året før lød underskuddet på 8 milliarder kroner.

De sidste tre måneder af 2012 var - udover at rumme julen - på flere måder Nokia-venlige. Microsoft lancerede Windows 8, med et enormt markedsføringsbudget og fokus på, hvordan Windows Phone 8 og Windows 8 nu binder mobilen og desktoppen sammen. Og samtidigt lancerede Nokia topmodellen Lumia 920, som på nogle områder var teknisk foran konkurrenterne, med et lysfølsomt kamera og trådløs opladning.

Spørgsmålet er bare, om Nokia kan holde momentet og få bidt sig bedre fast i markedet. Slutningen af 2011 og hele 2012 har været en massiv satsning fra Nokia og Microsoft, med milliarder af kroner brugt på markedsføring og aftaler med store teleselskaber. Sådan et reklamepres kan de to giganter ikke fortsætte med. Og samtidigt valgte Microsoft HTC-telefonen 8X som flagskibsmodel.

Dem, der købte en Windows Phone-telefon inden oktober 2012 måtte acceptere, at Microsoft ændrede platformen så markant med version 8, at telefonerne ikke kan opgraderes til det nye styresystem. Og køberne af den nye topmodel Lumia 920 klager nu over en designfejl, der giver støv inden i frontkameraet.

Windows Phone-telefoner fra Nokia havde i sidste kvartal af 2012 en markedsandel på blot to procent af det globale smartphone-salg. Og Nokia var den klart største producent af Windows-telefoner, så der er tilsyneladende ikke hjælp at hente fra konkurrenterne til at få et stort og levende Windows Phone-miljø op at stå.

Men i takt med, at den sidste Symbian-model er sendt på markedet - det blev kameratelefonen Pureview 808 - skal Nokia pinedød få overbevist flere af de tidligere kunderne om at købe en Windows Phone-telefon. Ellers er der kun markedet for 'dumme telefoner' tilbage for Nokia, hvor indtjeningen pr. telefon er meget lille, og kinesiske mobilproducenter med lave omkostninger banker på.

Deltag i debatten på Version2.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere