Del : SMS
Berlingske Business

Nokia fortsætter med at tabe terræn

NOKIA-MICROSOFT/
Foto:

Den tidligere gigant solgte 65 procent færre smartphones i sidste kvartal.

Artiklen fortsætter under annoncen
Samsung og Apple er fortsat kongerne af smartphone-markedet. Det fortæller en frisk rundspørge blant analytikere foretaget af Reuters. Specielt Samsung har vind i sejlene med sin Galaxy-serie, og den koreanske virksomhed forventes at have solgt 71 procent flere smartphones end i samme kvartal 2011, i alt 61 millioner af slagsen.

Apple har solgt 46 millioner iPhones, hvilket er en stigning på 25 procent, men altså ikke nok til at følge med Samsung, der nu er verdens suverænt største producent af smartphones.

Samsung forventes at lange hele 283 millioner smartphones over disken i 2013, mod Apples 167 millioner styk iPhones.

Mens der således er gode nyheder til amerikanere og koreanere ser det mere sort ud for finske Nokia. Den fordums storhed solgte kun syv millioner smartphones i sidste kvartal, hvilket er en nedgang på hele 65 procent i forhold samme periode året før.

Nokia har dog langt fra givet op og har store forhåbninger til sin nye Lumia-serie med Windows Phone. Telefonerne har fået gode anmeldelser, blandt andet for kamerafunktionen, men det er stadig op ad bakke, når man samtidig skal promovere et nyt styresystem, Windows Phone 8.

Det er næsten to år siden, Nokias den gang nytiltrådte topchef Stephen Elop annoncerede, at man skrottede sit eget styresystem, Symbian, til fordel Microsofts styresystem. Det blev af mange analytikere anset for en risikabel satsning, som altså endnu ikke har betalt sig.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere