Del : SMS

NNIT-chef: Afklaring på børsnotering inden for et år

Per Kogot, direktør i NNIT.
Per Kogot, direktør i NNIT. Foto:

NNITs topchef glæder sig over, at Novo Nordisk giver hans selskab en chance for at fortsætte som selvstændig, dansk it-virksomhed. Om det bliver til en børsnotering ventes afgjort i løbet af 2014.

Artiklen fortsætter under annoncen
NNITs adm. direktør Per Kogut glæder sig over, at selskabets ejer, medicinalkoncernen Novo Nordisk, vil give IT-virksomheden en chance for at undersøge, om den har en fremtid som en selvstændig, dansk, børsnoteret virksomhed.

"Det siger noget om Novo Nordisks format, at selskabet giver os denne mulighed for at bevise, at vi kan stå på egne ben og fortsætte som en selvstændig IT-virksomhed. Det glæder jeg mig meget over. Dermed ikke være sagt, at vi ender med at beslutte os for en børsnotering," siger Per Kogut til Business.dk.

"Vi går nu i gang med en undersøgelse, som skal afdække om NNIT er en attraktiv vare i kapitalmarkederne med henblik på en senere børsintroduktion. Vi har ikke sat nogen tidsfrist for, hvornår undersøgelsen skal være færdig, men min forventning er, at der kommer en afklaring i løbet af i år," siger Per Kogut.

NNIT


Ifølge Per Kogut kan er det naturligt at overveje en ny ejerstruktur i IT-virksomheden, der er spundet ud af Novo Nordisk. Selskabet er i dag 100 pct. ejet af Novo Nordisk og havde oprindeligt reelt kun det danske farmaselskab som kunde.

De sidste seks til syv år har NNIT imidlertid fået en stadig større kundeportefølje uden for Novo Nordisk. I 2012 var 43 pct. af kundebasen at finde uden for Novo Nordisk. Den andel er vokset yderligere i løbet af 2013, hvor NNIT har vundet flere store ordre, og ifølge Per Kugot vil der være 50-50 balance i kundeporteføljen i 2014.

DONGS nye konstituerede direktør Carsten Krogsgaard Thomsen.


"Det vil objektivt set næppe være naturligt for Novo Nordisk, der er et fokuseret farmaselskab, at blive ved med at ejer et så stort IT-selskab med en så hastigt voksende omsætning som NNIT," siger Per Kogut.

it-konsulenter-billede
 
 
 
 Alternativet til en børsnotering kunne være at blive solgt til en industriel spiller, som IBM, men det er ikke umiddelbart den mest attraktive model, vurderer per Kugot, blandt andet fordi sporerne fra andre danske virksomheder skræmmer.
Per Kugot fremhæver salget af SAS' IT-selskab Scandinavian IT Group  til amerikanske CSC, og Mærsks IT-selskab Mærsk Data til IBM i 2003-2004. De to selskaber havde nogenlunde samme størrelse, som NNIT har i dag. De to IT-selskabet er i dag helt forsvundet fra landkortet.

"Det er en læring, vi tager med os, og derfor kan vi kun glæde os over, at Novo Nordisk giver os mulighed for at lave denne undersøgelse. Både for ledelse og medarbejdere er det en interessant mulighed at forfølge," siger Per Kogut.

Kogut1235


Et andet spørgsmål, som undersøgelsen skal give svar på, er, hvorvidt og i hvilket omfang Novo Nordisk fortsat vil være medejer af NNIT. Det har ifølge Per Kogut ikke været diskuteret med bestyrelsen.

"Men vi er fortsat en gigantisk IT-leverandør til Novo Nordisk, så selskabet kunne godt være interesseret i fortsat at have en finger med i spillet," siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere