Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Netmedier har valgt side i kamp om mikrobetaling

De største danske mediehuse på internet har udvalgt en dansk-norsk alliance mellem Accenture, Den norske Bank og Nextacept

til at levere et mikrobetalingssystem til internet.


Netmedier sendte ordren i udbud i december sidste år, og cirka 30 firmaer har

budt på opgaven. Blandt andet var en alliance mellem de største danske banker og TDC stærkt opsatte på at

få opgaven, da de regner mikrobetaling for internet som en kernekompetence.


Men den danske alliance blev hurtigt valgt

fra, og nu er der lagt op til en hård kamp om at blive de facto-standard for mikrobetalinger i Danmark.


Bankerne og TDC

vil, uafhængigt af netmediernes valg, fortsætte arbejdet med at lancere et konkurrerende betalingssystem.


Ved at

stå sammen, forventer netmedierne, at man kan udkonkurrere bankernes system.


- Det afgørende i denne aftale er,

at de 48 medier bag systemet sidder for bordenden i dette samarbejde om et af verdens hidtil mest ambitiøse mikrobetalingssystemer

på internet og andre elektroniske platforme, udtaler formanden for mediernes mikrobetalingsudvalg, Rune Bech, der til daglig

er chef for TV 2 Interaktiv.


- For en gangs skyld er det lykkedes konkurrerende danske mediehuse og internetvirksomheder at

undgå, at andre kiler sig ind i deres værdikæder og sætter sig på den direkte kunderelation, siger Rune

Bech.


Han tror på, at systemet bliver de-facto-standard i Danmark inden for kort tid. Det er sjældent, at konkurrerende

danske medier kan enes på tværs, men 48 medier og internetportaler har samlet kræfterne gennem deres brancheforening

FDIM (Foreningen af Danske Internetmedier).


Det nye system gør det muligt at opkræve små beløb for

indhold eller services. Først på internet og siden på den mobile platform og på interaktivt digitalt tv.

Blandt de medier, der står sammen, er så forskellige konkurrenter som Jubii, SOL, TV 2, Jyllands-Posten, Berlingske Tidende

og Politiken.


Netmedierne forventer, at den første mikrobetaling på en dansk hjemmeside finder sted inden midten

af marts.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen