Del : SMS
Berlingske Business

Netflix: Vi kan tage 20 procent af Danmark

Netflix: Vi kan tage 20 procent af Danmark - 1
Netflix blev lanceret i Danmark ved en præsentation i oktober sidste år. Tjenesten vil ikke sætte præcise tal på antallet af danske kunder, men er tilfreds med sine første tre måneder på det danske marked. Foto:

Den amerikanske streamingtjeneste satser på at være massivt til stede i danske hjem om blot et par år. Selskabet forventer, at op mod hver femte danske bredbåndshjem kan hoppe på.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Vi elsker Danmark«.

Sådan lød svaret fra Netflix’ globale kommunikationschef, Joris Evers, da Berlingske i går bad ham om at gøre status efter de første tre måneder i Danmark. Selskabet offentliggør ikke præcise kundetal og forbrugsmønstre, men Evers’ begejstring for Danmark kommer ikke ud af det blå.

»Danmark og Norden er vores måske bedste lancering hidtil. Skal jeg dømme ud fra vores erfaringer i Canada, kan vi sagtens ende med, at hver femte danske bredbåndsforbundne husstand har Netflix inden for et par år,« siger Joris Evers, der var i København for at skabe lidt opmærksomhed omkring den Netflix-producerede serie, House of Cards, der får premiere til februar.

Vildt marked

Markedet for streamingtjenester i Danmark, også kaldet VoD (video on demand), har ellers været fuldstændig hvidglødende i Danmark henover efteråret. Netflix annoncerede sin entré i sommer, men markedet tog for alvor fart, da YouSee afslørede sin egen Netflix-konkurrent, YouBio, ganske kort tid efter.

Mens ingen i branchen har turdet komme med slagfaste prognoser for streaming-tjenesternes udvikling på det danske marked, kan der komme store omvæltninger i den måde, vi ser TV på. Streaming af video foregår nemlig via internettet, uden om eksisterende TV-kabler og antenner.

Det sætter de eksisterende kabel-TV-selskaber under pres, fordi de pludselig skal konkurrere med en helt ny distributionskanal med et væld af aggressive konkurrenter med globalt fokus, der har radikalt anderledes forretningsmodeller.

Småpenge

I Netflix’ tilfælde går tilbuddet ud på, at man for 79 kroner om måneden har ubegrænset adgang til alle de film, TV-serier og dokumentarer, man overhovedet orker at se, uden nogen begrænsninger. Træerne vokser dog ikke ind i himlen, for Netflix tilbyder kun, hvad tjenesten har rettigheder til at distri-buere, hvilket vil sige, at det danske indhold er marginalt, ligesom de store danske TV-serier er helt fraværende.

Indholdet kan suges ned fra nettet via computeren, tavlecomputeren, spilkonsollen eller smartphonen eller via en mediestreamer som eksempelvis et Apple-TV. Foran ligger dog en hastig udvikling af de såkaldte smarte fjernsyn, der er internetforbundne computer-agtige apparater, hvor man kan installere apps som for eksempel Netflix’ egen og dermed suge indholdet ned uden brug af ekstraudstyr. Denne type TV-apparater udgør allerede nu op mod 80 procent af alt salg i Danmark.

Mest almindelig

»Vi er ikke i tvivl om, at denne måde at se TV på vil blive den mest almindelige inden for ganske få år. I USA sker det allerede ske, og vi ser, at kabel-TV-operatørerne følger op med deres egne streamingtjenester. Folk forventer at få mulighed for at samle op på de ting, de ikke nåede at se i løbet af ugen. Broadcast-TV bliver meget mere koncentreret om begivenheder,« siger Joris Evers.

Hos YouSee, der var hurtig til at svare igen med en tilsvarende tjeneste til nogenlunde samme pris, har reaktionerne på Netflix’ indtog været afmålte, og troen på selskabets eget YouBio har været så massiv, at man næsten kunne skære i den. I begyndelsen af november forklarede vicedirektør i YouSee, Ulf Lund, til denne avis, at selskabet forventer at have en så stor hjemmebanefordel, at YouBio inden for overskuelig fremtid vil sidde på halvdelen af det danske marked for sådanne tjenester.

Bedre dansk kabel-TV

Den ubekendte i ligningen er, hvor stort et marked der bliver tale om. I modsætning til USA har dansk kabel-TV en høj standard med færre reklamer, hvorfor danskerne har et incitament mindre til at skifte den store kabel-TV-pakke ud med et streamingabonnement. Og hvis de endelig gør det, er YouBios største salgsargument, at tjenesten har markant mere dansk indhold og et langt større kendskab til, hvad danskerne kan lide at se – og det er netop manglende dansk indhold, der har givet Netflix mest kritik siden lanceringen i Danmark.

Kritikken preller dog af på Joris Evers. Det danske indhold er i mindretal på Netflix, men det er der, og det skal ikke nødvendigvis være anderledes, mener han. Netflix indkluderer gerne lokalproduceret indhold, men tjenesten bliver aldrig lokal. Faktisk har Netflix kun et kontor i USA, og der er ingen planer om at åbne nogen tilstedeværelse i de nordiske lande.

Mange forskellige steder fra

»Folk vil jo altid få deres TV-indhold fra mange forskellige steder. Vores fokus er at give folk mulighed for et bedre miks til en pris og på nogle vilkår, hvor vi ikke skræmmer folk væk eller binder dem, og på en måde der er meget simpel og let at overskue. Men jeg kan ikke afvise, at vi en dag vil se på noget lokal produktion af indhold i Norden,« siger han.

Den anden af de store streamingtjenester fra USA, HBO, har fortsat kun åbnet døren på klem for de nordiske kunder. HBO Nordic satsede ellers oprindeligt på at være med i første bølge, men blev forsinket, og lukker forsat nye kunder ind drypvist. HBO Nordic henvender sig primært til »seriefolket«, og HBO producerer selv flere serier, hvoraf nogle i forvejen har et stort publikum i Danmark.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere