Del : SMS

Netflix overvejer nye priser

pix-Netflix
Netflix har været i Danmark siden 2012 men opgiver ikke kunder i de enkelte lande uden for USA.

Den amerikanske netfilmtjeneste fik op mod jul flere millioner nye kunder men har stadig underskud uden for USA. Nu overvejer man at ændre på priserne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den amerikanske onlinefilmtjeneste Netflix, som er verdens største inden for såkaldt internetstreaming, fik i månederne op til jul 2,3 millioner nye kunder i hjemlandet USA og overvejer nu at indføre forskellige priser i stedet for den faste månedspris for frit valg på alle hylder.

Netflix' julekvartal gav et overskud på 48 millioner dollars mod 8 millioner året forinden. Forretningen uden for USA giver dog stadig underskud, selv om det bliver mindre end tidligere. Samtidig kom der også 1,74 millioner nye kunder til på de udenlandske markeder, så Netflix i dag har 44,4 millioner.

Det sendte sammenlagt Netflix-aktien op med hele 17 procent, til 395 dollars pr. aktie, og slog dermed den tidligere rekord på 380,58 dollars fra 23. december 2013.

Slut med samme pris

Netflix' topchef og grundlægger, Reed Hastings, forventer, at han også i januar-marts 2014 kan øge kundemængden med 2,25 millioner.

Netflix konkurrerer i Danmark med blandt andre TDCs YouBio, HBO Nordic og Viaplay.

Samtidig vil Netflix ændre på den faste månedspris - i Danmark 79 kroner - som abonnenterne betaler for at kunne vælge i hele kataloget, hvilke film og TV-serier de ønsker at se over netforbindelsen, enten på fjernsynet, computeren eller mobiltelefonen. Ud over det nuværende abonnement, som i USA koster 7,99 dollars om måneden, er planen at tilbyde et månedsabonnement til 11,99 dollars, hvor man kan dele sin Netflix-konto med venner og familie. Endelig har Netflix i december tilbudt nye kunder at komme i gang for 6,99 dollars om måneden.

Netflix satte for nylig priserne op i Irland men lovede samtidig, at de ikke ville stige de næste to år.

Tre abonnementstyper

Netflix producerer sine egne serier, »House of Cards« og »Orange is the new black«, for at kunne levere originalt materiale, som skal holde på kunderne.

Planen er at indføre tre forskellige abonnementstyper, men der kan ifølge Reed Hastings gå »lidt over et år«, før det sker.

»Det afhænger helt af, hvornår vi føler os vel tilpasse med, at vi har noget, som føles rimeligt og passende for kunderne,« siger han.

I juli 2011 oplevede Netflix et frafald på hundredtusinder af kunder, da priserne blev sat op.

Netflix åbnede i Danmark i oktober 2012 og er i dag i syv europæiske lande. Planen er dog at udvide »substantielt« i Europa.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere