Del : SMS

Netbutik får bøde på 10.000 for spam

Spam
Modelfoto: Colourbox

Udsendelse af e-mail-invitationer til 100 tidligere kunder koster webbutik 10.000 kroner i bøde.

Artiklen fortsætter under annoncen
E-mail-invitationer til 100 tidligere kunder i en webbutik med opfordringen om at kigge forbi internetbutikken igen resulterede i, at Forbrugerombudsmanden i september politianmeldte virksomheden for udsendelse af spam. Netbutikken skal nu betale 10.000 kroner i bøde.

Kunderne havde nemlig ikke givet samtykke til at modtage elektroniske reklamehenvendelser fra internetbutikken, der handler med forskellige skønheds- og helseprodukter.

- Vi har noteret at du ikke ønsker at modtage vores ugentlige nyhedsbreve og det respekterer vi fortsat. Men vi savner dig i vores shop og kan se du ikke har handlet hos os i meget lang tid, lød det i e-mailen.

Læs også på EVB.dk:

Webbutik politianmeldt for spam

Vil straffe spam hårdere

De udsendte e-mail koster nu virksomheden 10.000 kroner, fordi kunderne ikke havde bedt om at blive kontaktet. Derfor kategoriseres henvendelsen som udsendelse af spam, og det er ulovligt. Det oplyser Forbrugerombudsmanden.dk.

Forbrugerombudsmanden, der i samarbejde med Justitsministeriet lægger op til en hårdere kurs over for virksomheder, der spammer, har lavet en tjekliste til erhvervsdrivende. Herunder kan du læse en udpluk af de gode råd om, hvordan du undgår at spamme forbrugere:

Undgå at spamme

- Send aldrig et elektronisk nyhedsbrev eller anden reklame pr. mail, sms eller lign. til nogen, uden at de har bedt om det eller givet samtykke til det.

- Vær opmærksom på, at forbuddet gælder, hvad enten reklamen sendes til en forbruger, en erhvervsdrivende eller en myndighed.

- Du må ikke præmiere nogen for at sende reklame eller et link til din hjemmeside videre til andre (tip-en-ven).

- Hvis du vil indhente et samtykke til markedsføring af dine varer eller ydelser, skal du sikre dig, at kunden aktivt giver samtykket, og at det fremgår, hvilke produkter eller ydelser han vil modtage reklame for.

- Du skal kunne dokumentere, at samtykket er lovligt indhentet og opfylder markedsføringslovens krav.

Læs hele tjeklisten her

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere