Del : SMS
Berlingske Business

Næste mobiltelefon er fra Kina

huawei
»Jeg tror, at telefonerne virkelig vil hitte i julesalget. Vi har ret høje forventninger til julesalget men også generelt, hvor vi forventer en 20 procents fremgang i salget,« siger Huawies danske landechef, Binbing Xiao. Foto:

En af verdens største mobilproducenter, Huawei, vil i lommerne på danskerne og ruller nu telefoner ud i hele landet. Hovedudfordringen er at slippe af med lavprisetiketten.

Artiklen fortsætter under annoncen

Allerede om to år vil tre af de fem største mobilleverandører i verden være kinesiske.

Inden udgangen af 2014 vil tre navne ifølge analysefirmaet Gartner, som følger teknologimarkederne tæt, rykke frem i spidsen: Huawei, ZTE og Lenovo. Huawei, som er verdens næststørste leverandør af mobiludstyr efter svenske Ericsson og allerede nu sælger flere mobiltelefoner end Blackberry-producenten RIM, Motorola og HTC, er allerede i gang med at befæste sin position i Danmark.

Her er Binbing Xiao, der som næsten alle sine landechefkollegaer er kineser, for to måneder siden tiltrådt som dansk landechef efter fire år som landechef for Huawei i Norge. Han begynder, samtidig med at Huawei lancerer sin nye mobilserie med Android som styresystem, som dermed når den vigtige julehandel.

»Jeg tror, at telefonerne virkelig vil hitte i julesalget. Vi har ret høje forventninger til julesalget men også generelt, hvor vi forventer en 20 procents fremgang i salget i forhold til sidste år – en stor del kommer fra mobiltelefonerne,« siger Binbing Xiao, som ikke må give de præcise tal.

Væk fra lavprismærket

Analytikerne giver de kinesiske mobilproducenter fordelen af at kunne sælge avancerede telefoner til lavere priser end konkurrenterne. Men Binbing Xiao tror ikke, at Huaweis produkter dermed stemples som billigt isenkram »Made in Hongkong«.

»Vi er vant til at arbejde på et af de mest kritiske områder med infrastruktur og har derfor en god kvalitetskontrol. Den omfatter alle platforme og alt udstyr, så, nej, jeg synes ikke, at der er et problem,« siger landechefen.

Huawei-navnet blev kendt i Danmark, da danskerne begyndte at købe mobilt bredbånd og fik et USB-mobilmodem med til computeren. Det kom fra Huawei. Men Huawei er også leverandør af mobiludstyr til de fire store teleselskaber – TDC, Telenor, Telia og »3«. Huawei indgik sidste år en seksårig kontrakt med TDC om både et dansk og et europæisk transportnet med stor kapacitet.

Binbing Xiao medgiver, at det kan tage lidt tid at få ordentligt fat i danskerne, der godt nok er hurtige til at tage ny teknologi til sig, men som samtidig holder fast i kendte mærker og derfor helst skal se venner og bekendte bruge udstyret, før de selv køber det samme.

»Ja, det vil tage lidt tid og kræve kommunikation, men lad os nu se om et års tid,« siger han og fremhæver, at Huawei selv producerer computerchipsene og lyd-/billedteknologien til telefonerne og desuden har stort fokus på batteritiden.

Det skal bidrage til, at Huawei arbejder sig op fra at være producent af enklere, billigere produkter til at øge funktionaliteten og samtidig prisen, som dog stadig skal være konkurrencedygtig.

Huawei har som mål at blive blandt topmærkerne og forventer et godt salg i Danmark i år med indtoget blandt forbrugerne. Det tog også nogle år for sydkoreanske Samsung at åbne dørene, i dag er Samsung verdens største mobilproducent.

Huawei solgte sidste år for 350 millioner dollars i Norden. På verdensplan kom 74 procent af salget fra netværksudstyr, 22 procent fra mobiltelefoner, tavle-PCer m.m. og fire procent fra erhvervsløsninger. Forventningen er, at erhvervsområdet vil vokse med 57 procent og mobiltelefoner/udstyr med 37 procent.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere