Del : SMS
Berlingske Business

Når et lille uheld udfordrer en hel teknologi

førerløs bil
Foto:

Kan man nogensinde lære en førerløs bil at navigere i alle de hypotetiske situationer, der kan opstå i trafikken? Spørgsmålet trænger sig på, efter en af Googles biler har været involveret i en ulykke.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ingen blev såret, de materielle skader var forholdsvis begrænsede, men alligevel kan et beskedent trafikuheld i USA for uger tilbage ende med at få gigantiske omkostninger.

For det var ikke en tilfældig bil, der svingede ud på en større vej i Californien tilbage 14. februar, hvorefter den blev ramt af en bus: Det var en af Googles førerløse biler.

Ifølge flere amerikanske medier - heriblandt Financial Times - skulle ulykken være sket ved, da den førerløse bil, der havde en Google-medarbejder på bagsædet, ville svinge ud på en vejbane ved lav fart, hvorefter en bus - ligeledes i lav fart - påkørte bilen.

18BUSUS-AUTO-ELECTRIC-TESLA.jpg

Sent mandag aften dansk tid tog Google til genmæle i en blog på sin hjemmeside, hvor man bebrejdede »en række indviklede omstændigheder« for ulykken, ligesom en mindre softwarejustering, der blev foretaget ugen før, kan have spillet ind.

»Det her er et klassisk eksempel på den forhandling, der er forbundet med at køre bil, og hvor vi hele tiden prøver at forudsige hinandens bevægelser,« skriver Google. I samme blogpost stod firmaet ved, at man bar »en del af ansvaret«, men at medarbejderen i bilen ligeledes havde været af den opfattelse, at der både var plads og tid til, at bilen kunne trække ud i vejbanen.

Ulykken sker på et meget uhensigtsmæssigt tidspunkt for Google, der aktuelt forsøger at bekæmpe et lovforslag i Californien, som vil gøre det lovpligtigt for personer at opholde sig i de førerløse biler, så de kan overtage kontrollen i tilfælde af farlige situationer.

I det hele taget har der været hidsig diskussion om den autonome teknologi, hvor professorer, forskere og kommercielle aktører har mere end vanskeligt ved at blive enige om, hvorvidt det er realistisk at kunne udarbejde en software, der tager hensyn til alle de detaljer og situationer, en bilist tager stilling til og befinder sig i hver dag.

Man snakker om »the big red button«, en bilist skal kunne hamre i bund, hvis den førerløse bil er på vej ind i en situation, softwareudviklerne ikke har taget forbehold for.

bil

I efteråret udkom den amerikanske teknologiprofessor David Mindell med sin bog, Our Robots, Ourselves, der kaster et kritisk blik på den autonome teknologi. I bogen dvæler han blandt andet ved et historiens mest tragiske flystyrt, Air France 447-flyet, der i juni 2009 styrtede ned Atlanterhavet på turen mellem Rio Janeiro og Paris og dræbte samtlige 228 personer om bord.

Den amerikanske teknologiprofessor bruger eksemplet, fordi der inde cockpittet udspillede sig en kamp mellem mennesker og teknologi.

Problemet opstod ved, at flyets automatiske system reagerede irrationelt, da sensorer på flyet frøs til i et mindre uvejr, flyet befandt sig i, hvorefter autopiloten overlod kontrollen pludselig og uvarslet til to piloter, der sandsynligvis har været distraherede og ude af træning til at styre flyet i den kaotiske situation, det befandt sig i dér.

»Det er en historie om at miste dine evner til at flyve et fly på grund af automatisering. Det er en historie om overdragelse og den måde, mennesker og computere skal lære at udveksle kontrol,« forklarede David Mindell i et interview med Techrepuclic i efteråret.

Jerry Kaplan, en anden forfatter, der har beskæftiget sig med emnet, mener, at ulykken med Google-bilen sandsynligvis vil udskyde det førerløse bil-eventyr et stykke ud i fremtiden.

»Der var ikke noget forfærdeligt ulykken, ingen kom til skade eller blev dræbt. Men der vil gå lang tid før, at bilerne (de førerløse, red.) kan køre på tungt trafikerede veje og holde sig til de samme sociale principper, mennesker benytter,« siger Jerry Kaplan til Financial Times.

SPAIN-TECHNOLOGY-INTERNET-FAIR
LÆS MERE : The Internet of Shit

Google står fast på, at ulykken har givet anledning til yderligere opdateringer af softaren.

»Fra nu af vil vores biler bedre forstå, at busser og andre store køretøjer er mere utilbøjelige til at holde tilbage end andre køretøjer, og vi håber på at kunne håndtere situationer som disse mere elegant i fremtiden,« bebuder techgiganten.

USA er ikke det eneste sted i verden, hvor de førerløse biler er mere end en fjern fremtidsvision. I Japan har et firma, der udvikler førerløse taxier, meddelt, at man sigter efter at have teknologien på plads til 2020, hvor man er vært for De Olympiske Lege, skriver Reuters.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere