Del : SMS
Berlingske Business

Myndigheder må sejle i egen sø ved NemID-nedbrud

Digitaliseringsstyrelsen om NemID-nedbrud: Fallback-løsning ikke vores bord
Ansvaret for at have et tilgængeligt system ligger hos de enkelte myndigheder - det er ikke Digitaliseringsstyrelsens ansvar at have en nødløsning til NemID klar, lyder det fra styrelsen. Foto:

Ansvaret for at have et tilgængeligt system ligger hos de enkelte myndigheder - det er ikke Digitaliseringsstyrelsens ansvar at have en nødløsning til NemID klar, lyder det fra styrelsen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvis NemID er nede i længere tid og borgerne derfor ikke kan få digital selvbetjening, som er en del af den offentlige digitaliseringsstrategi, er det ikke Digitaliseringsstyrelsens ansvar at have en fallback-løsning klar, lyder det klart fra styrelsen. Ansvaret ligger hos de enkelte myndigheder, der selv må tage stilling til, hvordan de bedst løser borgerservice i nødstilfælde, skriver Version2.

»For de enkelte løsninger, f.eks. SKAT eller en kommunal flytteløsning, vil der også være beredskaber i forhold til angreb og tekniske problemer. Ansvaret for denne del ligger naturligt hos de myndigheder, der har ansvaret for den enkelte løsning,« skriver Digitaliseringsstyrelsen i en nyhed på styrelsens hjemmeside.

Digitaliseringsstyrelsen har efterfølgende svaret skriftligt på Version2's opfølgende spørgsmål i den anledning:

Hvorfor er det ikke jeres ansvar at have en fallback-løsning, men i stedet de mange hjemmesider, der bruger NemID?

»Det er naturligvis Digitaliseringsstyrelsens ansvar at sikre, at de fællesoffentlige løsninger vi har ansvar for, som f.eks. NemID, NemLogin og borger.dk, er så robuste som muligt i forhold til angreb, nedbrud mv. Man kan dog aldrig sikre et system 100 % eller undgå uforudsete hændelser, der kan påvirke systemerne, og derfor er der også et beredskab ift. ’fall back’, hvis f.eks. NemID er utilgængelig,« skriver Digitaliseringsstyrelsen i en mail til Version2 og fortsætter:

»Hvad enten man implementerer én eller flere parallelle centrale log-in-løsninger som ’fall back’, vil der være en risiko for, at disse løsninger også kan angribes og lægges ned. Det er endvidere den enkelte myndighed, som bedst kan afveje den forretningsmæssige kritikalitet af deres løsning og sikre et passende beredskab, herunder hvilke alternative kanaler, det er hensigtsmæssigt for den enkelte myndighed at stille til rådighed i tilfælde af manglende tilgængelighed via de centrale systemer, f.eks. telefon, brev eller personlig henvendelse på f.eks. rådhuset, i borgerservice eller på bibliotekerne.«

Hackere bryder ind i netbank trods NemID

Digitaliseringsstyrelsen nævner altså, at det eksempelvis er Skat eller kommunerne, der skal sikre, at de fortsat vil kunne yde borgerservice i tilfælde af nedbrud. Og det er ikke noget problem for Skat, lyder meldingen fra Karsten Hjorth Reichstein, underdirektør og ansvarlig for drift af it i Skat.

»På Skat.dk har vi en TastSelv-løsning, som mange vil kende fra, inden man kunne bruge NemID. Den løsning var vi ret tidligt ude med, og den kører stadig. Det betyder, at hvis NemID går ned, har vi stadig TastSelv-løsningen,« siger Karsten Hjorth Reichstein til Version2 og fortsætter:

»Vi ville helst væk fra TastSelv-løsningen og kun køre NemID, men vi har den kørende lige nu, og vi vurderer løbende, om den skal fortsætte.«

Det er muligt at bruge TastSelv uden NemID, også selv om man ikke er oprettet, og man har de samme muligheder som med NemID, fortæller Karsten Hjorth Reichstein.

Heller ikke borger.dk har problemer med, at det er op til de enkelte myndigheder at sikre tilgængeligheden:

»Borger.dk fremviser primært andre myndigheders selvbetjeningsløsninger som eksempelvis kommunale flytteløsninger. Det er op til de pågældende myndigheder at vurdere, hvilken løsning der vil være mest optimal at henvise til ved eksempelvis langvarige nedbrud. På borger.dk ligger bl.a. Udbetaling Danmark, som ikke har egen hjemmeside med selvbetjening. Der er ikke nogen alternativ login-metode til borger.dk i tilfælde af et længerevarende NemID-nedbrud, men den enkelte myndighed må selv have et alternativ, for eksempelvis kan Udbetaling Danmark henvise borgeren til kontakt via telefonen, indtil NemID er kørende igen.«

Hvordan har borger.dk det med, at det er borger.dk's ansvar, at have en nødløsning, når DanID ikke kan levere den tjeneste, som de lover?

»Borger.dk er del af den fællesoffentlige infrastruktur, hvor vi er afhængige af hinanden for at give brugerne den bedst mulige oplevelse. Det er et fælles ansvar, som vi alle bidrager til.«


Deltag i debatten på Version2

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere