Del : SMS
Berlingske Business

Musikstreaming er ingen guldgrube – endnu

Noder
Pentagramma musicale, note in musica 3d

Milliarderne ruller ind til musikindustrien, der har taget ja-hatten på over for de nye streamingtjenester. Men Spotify & co. kæmper stadig med at få overskud på bundlinjen. Ikke mindst på grund af gratiskunderne.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Vores gratisbrugere vælger ikke mellem gratis og betalt Spotify. De vælger mellem gratis Spotify og pirateri,« lyder det fra Gary Liu.

Gary Liu, der har en fortid hos Google og AOL, blev for halvandet år siden sat i spidsen for annonceafdelingen i en af verdens største musikstreamingtjenester, Spotify. Og netop annoncer er en fuldstændig afgørende del af forretningen hos det oprindeligt svenske selskab. For mens de betalende kunder udgør en ganske god forretning for streamingfirmaerne, har det været sværere at få gratisterne til at give overskud, fordi reklameindtægterne ikke har kunnet stå mål med det beløb, selskabet giver videre til rettighedshaverne.

Gratiskunderne har været en afgørende faktor for de underskud, som Spotify har måttet indkassere de seneste år på trods af, at omsætningen har været på himmelflugt. For mens de betalende kunder kun udgør en fjerdedel, er det stadig dem, der tjenes flest penge på. Men ifølge Gary Liu går det den rigtige vej. Der skal bare flere kunder i biksen, og man skal være bedre til at målrette annoncerne til de ikke-betalende brugere.

Også ifølge Fabian Holt, der forsker i musik og medier ved Roskilde Universitet, skal man netop hæfte sig ved, at musik-streaming stadig er i en slags opstartsfase.

»I øjeblikket er det bestemt ikke nogen guldgrube for streamingfirmaerne, men det skal nok vende på et tidspunkt. Der er en længere etableringsfase, hvor det primært handler om at få brugere og omsætning. Derefter kan man begynde at koncentrere sig om profit,« siger han.

Røde tal

Hvis man kigger på de fire tjenester, man som dansker kan få adgang til, er det kun Wimp, der egentlig offentliggør et brugbart regnskab for streamingforretningen. Både Spotify og Rdio er privatejede, og endelig er der TDC Play, der stilles gratis til rådighed for abonnenter hos TDC som en gulerod snarere end en selvstændig forretning.

For Wimp, der lancerede sin danske streamingtjeneste i 2010, bød sidste år på et globalt underskud på 50,7 millioner kroner på musikfronten, mens omsætningen var 173 millioner kroner. Ifølge Wimp selv dækker tallene over en stor investering, primært i den danske streamingtjeneste, og i 2011 var underskuddet da også kun 23,5 millioner. I modsætning til Spotify tjener Wimp ingen penge på de gratis kunder, men bruger det udelukkende som rekruttering til betalingsversionen.

For Spotifys vedkommende er regnskaberne for 2010 og 2011 blevet lækket, og de viser nogle dundrende underskud. I 2010 på 212 millioner kroner og i 2011 på 338 millioner kroner ud af henholdsvis 551 millioner kroner og 1,4 milliarder kroner i omsætning. Det var Wall Street Journal og ComputerSweden, der havde fået fat i tallene fra Luxembourg, hvor Spotify er indregistreret. Tallene viste desuden, at mens hver betalende bruger spytter omkring 500 kroner i kassen årligt, indbringer en gratisbruger kun under ti kroner.

Men ifølge Gary Liu har det aldrig været et tema at lukke for den gratis adgang. Argumentet er, at det er gratis, lovligt indhold, der kan tage kampen op mod pirateri. Ud over at det næsten giver sig selv, blev effekten også dokumenteret i en stor undersøgelse foretaget for musikselskabernes brancheorganisation, IFPI, i april. Her fremgik det, at hele 81 procent af dem, der tidligere hentede ulovlig musik, er holdt op, fordi de har fået adgang til en gratis streamingtjeneste.

Optimistisk musikbranche

At streaming er et effektivt våben mod ulovligt musikforbrug er én grund til, at musikbranchen klapper i hænderne over den fremadstormende platform. Den anden er de tre milliarder kroner alene, som Spotify siden lanceringen i 2008 har betalt til rettighedshaverne. For ikke at nævne de tre milliarder kroner, selskabet forventer at betale alene i 2013.

»Musikbranchen sov i timen med de nye teknologier omkring årtusindeskiftet, men streaming har givet branchen en ny chance. Potentialet i det her er enormt, og jeg tror, streaming vil fungere som primus motor for en ændring af hele musikmarkedet – måske allerede i år,« siger Jacob Plesner, dansk direktør i IFPI, der repræsenterer en lang række musikselskaber, hvoraf mange har andel i Spotify.

Selv om musikselskaberne er tilfredse, har der gennem tiden været mislyde fra en række musikere, heriblandt Coldplay, som en overgang valgte at trække deres nyeste plade »Mylo Xyloto« fra Spotify og andre tjenester.

En cellomusiker fra North Carolina offentliggjorde i 2012, hvad hun fik fra streamingtjenesterne. Fra Spotify havde hun fået lige over 3.000 kroner for 131.000 afspilninger, hvilket giver et gennemsnit på et par øre per sang. Regnestykket bliver dog en bedre forretning for navne som Justin Bieber, som alene i Sverige er blevet spillet over 100 millioner gange.

Ikke desto mindre hentede de danske musikselskaber i 2012 omkring en fjerdedel af deres indtjening fra streaming, og hvis man kigger mod Norge og Sverige, som er længere fremme på området, ser udviklingen ud til at fortsætte. Koda, der håndhæver danske musikeres rettigheder, skønner, at tjenesterne har omkring 300.000 betalende danskere, og at tallet med tiden kan nå en million. Og selv om de positive takter endnu ikke er blevet til overskud for streamingtjenesterne, mener Jacob Plesner ikke, man presser firmaerne for hårdt fra industriens side.

»Det, vi hører fra tjenesterne, er optimisme og glæde. Der er ingen klynk, og de ekspanderer på livet løs,« siger han.

Jo flere desto bedre

Spotify udvidede i sidste måned deres forretning til otte nye lande – heriblandt Mexico og Malaysia – hvilket giver en kæmpe base af potentielle nye brugere.

»Modellen for at øge indtjeningen fra gratisbrugere er overraskende simpel. Jo flere gratisbrugere vi har, desto større bliver reklamegrundlaget,« siger Gary Liu.

Men selv om tre fjerdedele af de 24 millioner brugere ikke betaler, er det ifølge Gary Liu ikke et problem på langt sigt, fordi reklamedelen af forretningen vokser hurtigt i øjeblikket.

»Det går exceptionelt godt, og indtjeningen er steget markant. Det er noget, vi investerer meget i for øjeblikket.«

Han nævner et par andre tiltag, som skal være med til at styrke annonceforretningen i det konkurrenceprægede marked. For eksempel at man arbejder på at integrere musik i firmaers annoncering. Noget, som blandt andet skoproducenten Converse har gjort brug af. Og ikke mindst, at annoncerne skal målrettes mere ved hjælp af de unikke data, Spotify indsamler om sine brugere.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere