Del : SMS
Berlingske Business

Musikbranchen kæmper for at komme ud ad alle kanaler

pix-Mark Fields
Fords topchef, Mark Fields, viser på verdens største forbrugerelektronikmesse, hvordan Fords egen software i fremtiden skal styre Fords og Toyotas underholdningssystemer. Foto: Ethan Miller, Getty Images/AFP/Scanpix Foto:

Kampen om infrastrukturen i bilerne er i gang og seneste eksempel på, hvordan musikbranchen konstant skal være klar til at rykke ud på endnu nogle nye kanaler. Det kræver hurtig tilpasning, konstaterer en af dem, der skal få musikerne ud til lytterne.

Artiklen fortsætter under annoncen

LAS VEGAS, USA: »Content is king - but distribution is God«. Indholdet er kongen - men distributionen er Gud. Derfor ser også musikbranchen med interesse på, at to af verdens største bilproducenter, Ford og Toyota, går sammen om deres egen software i bilerne og dermed ruller vinduet op for giganterne Apple og Google.

»Kampen om infrastrukturen i bilerne er godt i gang og dermed også måden, hvorpå musik og radio fremover skal finde vej til bilisten. Bilen er et af de steder, hvor vi hører mest radio og/eller musik, og det bliver de musikdistributører, der forstår at tilpasse sig de mange forskellige distributionsplatforme, der får størst held med at komme ud til slutbrugerne, uanset om de sidder i bilen, på cyklen eller i toget,« siger John R. Kristensen, direktør i Gramex, som varetager kunstnernes ophavsret og dermed skal sikre, at musikken kommer så bredt ud som overhovedet muligt.

Toyota er verdens største bilproducent, mens Ford er den næststørste i USA. De har aftalt at bruge Fords software i deres biler fremover, så det er gennem den, at man kobler sin telefon til bilens underholdningssystem. Meddelelsen kom på verdens største messe for forbrugerelektronik, Consumer Electronics Show (CES), i spillebyen Las Vegas i det sydvestlige hjørne af USA.

Der er snart musik i det hele

»Nu lancerer de største bilmærker deres egen software med henblik på at få kontrol over infrastrukturen i selve bilen og dermed informationerne til nilisten. Det sker som modsvar til den software, som blandt andre Apple og Google har udviklet, fordi bilfabrikanterne selv ønsker at styre adgangen til informationerne til bilisten. Spotify (verdens største musikstreamingtjeneste, red.) har som en af de første meddelt, at de er klar til at bruge Ford og Toyotas software for at komme ud til bilkøberne,« konstaterer John R. Kristensen.

Han ser udviklingen på bilområdet som første skridt i en generel, teknologisk tendens til, at flere og flere forbrugerprodukter får indbygget muligheder, som gør køleskabet, kaffemaskinen og støvsugeren intelligent og klar til at kunne modtage radio og musik fra nettet.

»Dermed kan man spille præcis den favoritmusik, som man ønsker, når man løfter kaffekanden eller er i gang med at støvsuge,« siger Gramex-direktøren.

Berlingske dækker Consumer Electronics Show (CES). Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere