Del : SMS
Berlingske Business

Multimedieskatten vil ikke dø

multimedieskat_business
Foto:

Den omdiskuterede multimedieskat lever i bedste velgående - bare i forklædning. Det siger Dansk Erhverv, der peger på, at 420.000 danskere stadig betaler skat af deres firmatelefon.

Artiklen fortsætter under annoncen

Multimedieskatten trækker stadig vejret - bare under dæknavnet ‘skat på fri telefon’. Det skriver Version2.dk

Det mener brancheorganisation Dansk Erhverv, der med nye tal fra det såkaldte E-indkomstregister kan dokumentere, at 420.000 danskere stadig betaler skat af den telefon, som de har fået udleveret af deres arbejdsgiver.

Cheføkonom i Dansk Erhverv Bo Sandberg er ærgerlig over udviklingen:

»Multimedieskattens afløser, skat på fri telefon, indebærer, at multimediebeskatningen reelt ikke er afskaffet. Den er blot erstattet af en ny skat på digitale arbejdsredskaber, som rammer rigtig mange danskere, stik imod hensigten,« udtaler Bo Sandberg i en pressemeddelelse.

Går man ind på Skats hjemmeside står der følgende: Medarbejderen beskattes samlet af 2.500 kr. om året af arbejdsgiverbetalt telefon til rådighed for privat brug (fri telefon) og/eller internetforbindelse uden adgang til netværket på arbejdspladsen.

På ingen måde afskaffet

Regeringen bebudede ellers, at multimedieskatten skulle fjernes, og sidste år blev der afsat 450 millioner kroner til at fjerne den omdiskuterede skat, der medførte en beskatning af 3.000 kroner om året. Men skattelettelsen på godt 500 kroner er ifølge Dansk Erhverv pist forsvundet.

»Det er bizart, at man står tilbage med en model, der i praksis kun er en ganske marginal lettelse. Her har vi ellers noget, der potentielt var en vindersag for regeringen, men som allerede sidste år blev mudret til af den nye smartphone-skat, og som nu sort på hvidt viser sig at være en formålsløs dans på stedet, hvor multimedieskatten blot har fået nyt navn,« udtaler Bo Sandberg.

Også på virksomhedsgangene hos Atea er man utilfredse med, at multimedieskatten stadig spøger i forklædning.

»Smartphone-skatten er ikke et hak bedre end multimedieskatten. Som virksomhed har vi hverken tid eller lyst til at overvåge, i hvilket omfang vores medarbejdere bruger deres arbejdsgiverbetalte telefon til private formål. Derfor har vi været tvunget til at beskatte alle medarbejdere med arbejdsgiverbetalte mobiltelefoner, hvilket er en katastrofe for den teknologiske udvikling,« udtaler Søren Jensen, direktør i Atea.

Deltag i debatten på Version2.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen