Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Mr. Oracle er landet

Opvarmningen til Larry Ellisons tale i Bella Center tirsdag mindede om en rockkoncert. Folk stod i lange køer for at komme

ind i den store hal, og musikken drønede ud af højttalerne fra scenen, som var udsmykket i Oracles farver: Rødt

og hvidt.


Larry Ellison entrerede scenen fra siden, og var flankeret af en hær af bodyguards og meddirektører. Verdens

nu 5. rigeste mand - og en kort overgang rigeste - rejser ikke ubemærket. Larry Ellison har skabt en af verdens største

softwarefirmaer, og han talte på virksomhedens konference i Danmark, OracleWorld.


Oracle World er en ud af seks årlige

begivenheder, hvor Oracle samler mellem 10.000 og 30.000 udviklere, partnere og kunder til konferencen. Hver gang leverer Mr. Oracle

hovedtalen.


Ellison er et ikon i IT-branchen, der dog har stået i skyggen af verdens rigeste mand, Bill Gates fra Microsoft.


Oracle-bossens

optræden i Bella Center var uden de store nyheder, men understøttede selskabets formulerede strategi. Omdrejningspunktet

i talen var budskabet om, at virksomhedens nyeste database-produkt kører fortrinligt i en såkaldt klynge. Det vil sige

sammenkobling af flere små computere med styresystemet Linux.


Hidtil har Oracles software været mest bevendt på

enkelte computere med en høj ydelse. Larry Ellison mener, at der er flere fordele forbundet med at databaserne kører

på flere computere adgangen:


- Systemet går ikke ned, hvis en computer bryder sammen. Dermed er systemet mere pålideligt,

siger han.


En anden fordel er, at det er biligere at afvikle softwaren på flere mindre computere end en stor.









Kun

en database

Derudover var budskabet, at virksomhederne skal samle alle data i en database:


- De fleste informationer i virksomhederne

er ikke gemt i en database, men i word-filer, e-mails eller power point præ-sentationer. Det kan derfor være svært

at finde informationerne, når man skal bruge dem. Det sker meget nemmere, hvis alle informationer er gemt samme sted, siger

Larry Ellison.


Oracles kunder er i første række store virksomheder, men database-firmaet ønsker at trænge

ned i markedet.



Problemer med indrejse

OracleWorld er en af de største konferencer afviklet i Danmark. Den samler

i alt 10.500 deltagere fra det meste af Europa.


- Alt er forløbet glat indtil videre, og hvis det fortsætter sådan

er jeg ret sikker på, at Oracle kommer igen med en lignende konference på et senere tidspunkt, siger Camilla Kampmann,

nordisk marketingdirektør i Oracle.


Hun glæder sig over den støtte som blandt andet Wonderfull Copenhagen

har ydet. Dog er hun fortørnet over myndighedernes langsommelige behandling af ansøgninger om visum.


15 topdirektører

som kommer fra diverse lande, som Danmark kræver visum fra, har ikke kunne få adgang til konferencen på grund af

udeblevet visum.


- Det er topfolk i vigtige virksomheder. Det ødelægger indtrykket af Danmark, som et professionelt

konference land. Vi har haft ansøgninger fra de pågældende personer liggende siden 15. april og det er bittert,

at det offentlige i den grad er en modspiller på det punkt, siger Camilla Kampmann.


I Danmark har OracleWorld været

anledningen til et større marketing fremstød for Oracle. Plakater, busser, bygninger i København er på

det nærmeste hyldet ind i reklamer for Oracle.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen