Del : SMS
Berlingske Business

»Mor, hvorfor laver du ikke bare en smartphone?«

 

ID1 er navnet på en ny danskudviklet smartphone, der ved hjælp af et navigeringssystem, der kan betjenes udelukkende med tommelfingeren, skal forsøge at kapre markedsandele.

Det er de digitale indfødte, som med danske ID1 denne uge får en ny smartphone. Mobilen, der er lidt større end en iPhone, bejler til de helt unge mobilbrugere ved at tilbyde dem en nyt navigeringssystem til at holde styr på deres apps.

Smartphone-markedet er modent til endnu et nicheprodukt. Denne gang ikke til personager med hang til guld og diamanter eller ældre, der ikke kan ramme tasterne, men unge mellem 15 og 25 år, som har brug for at kunne organiserer deres mange apps og tilgå dem hurtigt. Det mener stifter og administrerende direktør for virksomheden ID2me, Christina Agger.

ID1 bygger på idéen om, at man skal kunne åbne specifikke funktioner på sin smartphone med en enkelt bevægelse, nærmest i søvne.

»Den smalle målgruppe giver flere muligheder og gør det sjovere at arbejde med, for vi skal ikke tage højde for den laveste fællesnævner i mine forældres generation,« siger Kasper Larsen,der er ansvarlig for softwareudviklingen på den nye telefon.

Fra på torsdag træder den ni måneder gamle danske virksomhed ID2me dermed ind på det ekstremt presset smartphonemarkedet.

»Vi klar over, at vi er oppe mod nogle store spillere, det er vi ydmyge omkring. Men ud fra de undersøgelser vi selv har lavet, og det vi hører fra operatører og distributører, mener vi, at der er plads i markedet til at tænke nyt. Ikke mindst i forhold til, hvordan man navigerer brugerfladen,« siger Christina Agger, der er stifter og administrerende direktør for ID2me.

Et enkelt swipe

De fleste smartphone i dag bygger på samme menuopsætning, hvor brugeren skal klikke sig gennem forskellige mapper for at nå frem til den ønskede funktion, den rette app. Hos ID1 er de forskellige programmer eller apps også inddelt i kategorier, men her består startskærmen af et stort hjul.

Det er op til brugeren selv, hvor mange hjul man vil have i sin menu, og hvilke apps, der skal høre til hvilke hjul. Ved at føre tommefingeren vandret nederst på skærmen bladres der mellem de forskellige hjul, og så snart man fører tomlen lodret, vælger man mellem de forskellige apps i hjulet, så snart fingeren løftes åbner programmet.

»I takt med, at smartphoneskærmene er vokset er det blevet sværere at betjene telefonerne med én hånd. Ved at navigere betjeningen i x-y-akser genindfører vi betjeningen med en enkelt finger,« forklarer Kasper Larsen.

Vi har gennemført undersøgelser, der viser, at de fleste unge har over 50 og nogle gange 100 forskellige apps på deres telefoner, derfor skal man ikke underkende vigtigheden af at kunne tilgå dem hurtigt, forklarer Christina Agger.

Det er særligt de unge brugere mellem 15 og 25 år, som ID2me retter sig mod. Det er nemlig dem, der har brug for større overskuelighed over deres smartphonefunktioner, og dem der er parate til at lære at betjene telefonen på en ny måde.

Fra topchef til iværksætter

Det er 15 års erfaring fra telesektoren, der har givet 45-årige Christina Agger mod til at producere sin egen telefon.

I 2004 startede hun som landeansvarlig for salg og marketing hos Nokia, inden hun skiftede til Telia, hvor hun blev indkøbsdirektør.

Senest har hun bestridt posten som salgsansvarlig hos den anden danske smartphone-virksomhed Lumigon, en stilling hun forlod i februar til fordel for tilværelsen som iværksætter.

”Jeg synes det er sindssygt spændende at arbejde på den her måde,” siger Christina Agger, der ikke mener projektet kunne være udlevet gennem en eksisterende producent.

”Idéen har krævet, at vi har gennemgået alt fra a til z i forhold til software og selve terminalen. Vi ville være druknet fuldstændigt, hvis vi skulle have implementeret det hos et eksisterende brand,” siger hun.

Benhård konkurrence

Sammenligner man med det tidligere danske smartphone-projekt, Lumigon, er ID2me kommet godt fra start. I modsætning til Lumigons lancering, der trak i langdrag med utallige forsinkelser og budgetoverskridelser, er det lykkedes det godt 20 mand store team bag ID2me at overholde de opstillede deadlines for lancering.

Den helt store udfordring ligger imidlertid i at nå ud til og overtale brugerne. Markedsføringsstrategien ligger klar, og de første bannerreklamer er allerede at se på diverse stationer rundt om i landet, men erfaring viser, at det er et langt og særdeles sejt træk.

Kun de største producenter som Apple og Samsung har de seneste år opnået længerevarende succes, mens konkurrenterne kappes om at nå op i salgsvolumen for at nå sorte tal på bundlinjen.

Markedet kendetegnes imidlertid også ved at være yderst ”disruptive”, og lektor på Ingeniørhøjskolen i Aarhus og ekspert i mobilteknologi og brugervenlighed, Jesper Rosholm Tørresø, er tilbageholdene både med at udråbe ID1 til succes eller fiasko.

”Som tingene er lige nu, skal man være varsom med at sige, at noget bliver til noget, og især med at sige, at det ikke bliver til noget, og man skal bestemt ikke undervurdere behovet for at gentænke brugerflade for smartphones,” siger han.

Mobilbrugere er ekstremt konservative, og det afgørende er ifølge Jesper Rosholm Tørresø, om løsningerne er gennemtænkt og gennemtestet.

Seneste Business TV

Topledernes univers Se alle

Ugens vinder og taber Se alle

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere