Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Mobilklassikeren over dem alle, Nokia 3310, kommer igen

pix-Nokia 3310
Jo, jo, den er her snart igen: Nokias storsællert over dem alle, 3310eren er på vej tilbage. Arkivfoto: Nokia

Verdens mest solgte mobiltelefon gør klar til at genopstå, når Nokias arvtager om et par uger vil lancere den bundsolide telefon fra begyndelsen af årtusindskiftet.

Mobiltelefonen over dem alle, klassikeren af alle klassikere, Nokias navnkundige 3310 er på vej tilbage.

Det er Nokias arvtagere, HMD, som vil genoplive storsællerten, der er verdens allermest solgte mobilmodel nogen sinde, skriver en række medier. To år, efter at den kom frem i 2000, var den Sveriges mest købte mobiltelefon til dato. Da 3310 gik på pension i 2005, havde den solgt 126 millioner eksemplarer.

Debuten - eller måske snarere: genopstandelsen - er planlagt til at ske, når verdens største mobilmesse, Mobile World Congress, åbner i Barcelona i det nordøstlige Spanien 27. februar.

Med til VM i mobilkast

Nokia 3310 er også blevet kaldt en af de mest pålidelige telefoner - og så er den indehaver af ikke så få verdensrekorder, nemlig i »sportsgrenen« mobilkast, hvor det gælder om at kaste sin mobiltelefon længst muligt, vel at mærke så den stadig virker bagefter. Rekorden ved de norske mesterskaber i 2004 var på hele 74,75 meter, og ud over adgangsbilletten vil VM i mobilkast vandt vinderen også ... en Sony Ericsson-telefon!

Nokia 3310 kan sagtens gå hen og gentage salgssuccesen fra dengang, når den nye model kommer på markedet. Rigtigt mange nostalgikere lægger gerne det sandsynligvis meget mindre beløb på omkring 440 kroner for den nye Nokia 3310. Oveni vil den kunne tiltrække mange, der er trætte af den overvågning, som følger af at eje en telefon, der altid er koblet på såvel mobil- som internettet. Endelig er der sandsynligvis fortsat en stor kundegruppe, der bare gerne vil have en telefon, der kan ringe, sende og modtage SMSer og holde strøm i en uge eller mere, før den skal i stikkontakten til opladning.

En spritny undersøgelse fra mobilbrancheforeningen GSMA viser, at omkring halvdelen af alle mobilbrugere i verden - 47 procent - fortsat kun bruger tale og SMS. Det ventes dog at falde til 29 procent i 2030, efterhånden som de mere avancerede mobiltelefoner falder yderligere i pris og dermed når bredere ud til også de fattigere dele af verden.

Nokia 3310 erstattede den dengang også populære 3210.

pix-Turist

Også Nokia-telefoner med Android på vej

HMD, som ikke selv har bekræftet forlydenderne om 3310erens tilbagekomst, har dog også tre nye Android-telefoner med i bagagen til Mobile World Congress: Nokia 3, Nokia 5 og Nokia 6 - sidstnævnte  på 5,5 tommer er allerede lanceret i Kina men endnu ikke andre steder. Nokia 6 vil være flagskibsmodellen til omkring 1.900 kroner, mens Nokia 5 kommer til 1.500 kroner og Nokia 3 til 1.100 kroner.

HMD er et nyt selskab, som består af tidligere Nokia-folk. De har købt rettigheden til at producere mobiltelefoner under Nokia-mærket, efter at Microsoft - som købte hele Nokias mobilproduktion i 2014 - har givet op.

Selve Nokia er i dag verdens næststørste leverandør af mobiludstyr efter svenske Ericsson men producerer ikke selv mobiltelefoner. Nokia samarbejder dog tæt med HMD.

pix-Landskab
For abonnenter LÆS MERE : Mobilhuller udryddes kun gennem samarbejde

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen