Del : SMS
Berlingske Business

Mobilforbruget vokser enormt

MObil_Business
Foto:

I år ventes televerdenen at omsætte for seks billioner kroner, men det er fortsat fra den »gammeldags« taleverden, at størstedelen af omsætningen kommer.

Artiklen fortsætter under annoncen

BARCELONA: Trods den megen snak om, hvordan dataforbruget på mobiltelefoner og tavlecomputere med adgang til mobilnettet er eksploderet gennem de seneste to år, udgør tale på verdensplan stadig 70 procent af omsætningen i telebranchen. Den omsætning vokser år for år og ventes i 2012 på verdensplan at nå 6.091.880.000.000 kroner (seks billioner kroner), hvoraf 33 procent vil komme fra alt andet end netop tale, viser nye tal fra analysefirmaet Wireless Intelligence.

Navnlig i udviklingslandene eksploderer brugen af mobiltelefoner. I 2012 vil udviklingslandene udgøre 40 procent af den globale omsætning mod 33 procent i 2007.

Målt i mængder overhalede datatrafikken allerede lige før jul 2009 al taletiden på verdens mobilnet. Der ryger altså flere bits og bytes gennem mobilnettene end talte ord, og det er kun lige begyndt.

Ifølge svenske Ericsson, som er verdens største leverandør af mobiludstyr, ventes mobildatatrafikken at vokse ti gange fra i år og frem til 2016. Det skyldes især, at vi ser mere film over nettet, fordi forbindelserne bliver bedre, mere stabile og hurtigere. Alene i 2011 tredobledes den samlede trafik fra de avancerede mobiltelefoner (i fagjargonen »smartphones«).

Berlingske dækker Mobile World Congress (MWC) på www.business.dk/digital, www.b.dk/techogviden og i den trykte Business-sektion. Berlingske er inviteret af Telia.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere