Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Mobile IT-løsninger gavner din bundlinje

Mobile IT-løsninger giver frihed til den enkelte og bedre muligheder for virksomhederne til at indrette sig med medarbejdere

og kunder.



Første skridt var mobiltelefonernes fremmarch. Så blev pc''en mobil - enten via et indstikskort eller

via trådløs forbindelse til mobilterminalen, så kom vi på de mobile datanet. Andre har foretrukket PDA''ere,

der nu også leveres med telefo-nopkobling, dvs. alt i én: Forbindelse til kalender, mails, virksomhedens øvrige

data samt te-lefon. Endelig vil stadigt flere kunne benytte et hot-spot, dvs. et område med trådløs forbin-delse

til at koble sin pc op på virksomhedens netværk.



Mange virksomheder har medarbejdere, som det meste af tiden befinder

sig uden for virk-somheden: Servicemontører, sælgere, it-supportere osv. Også det offentlige benytter sig af såkaldt

udgående services såsom hjemmehjælpere og politiet. For ikke at tale om læger og sygeplejersker på hospitalerne,

der hele tiden er ''på farten'', selv om det sker inden for hospita-lets fysiske rammer.

Betydelige fordele

Ved at udstyre

disse medarbejdere med smarte mobiltelefoner, PDA''ere med telefonopkobling eller bærbare pc''er med mobilt indstikskort, kan

der opnås betydelige fordele: Oplysninger om kunder og teknik kan straks registreres i virksomhedens server, ligesom der kan

gives svar på selv komplicerede spørgsmål, fordi medarbejderen på stedet har fuld adgang til de relevante

dele af virksomhedens data og hjælpeværktøjer. Det kan også være ekspertsystemer, der hjæl-per

montøren med fejldiagnosticering: Montøren taster resultaterne af testen ind, hvorefter systemet svarer med forskellige

fejlmuligheder.



Tag f.eks. en håndværks-eller entreprenørvirksomhed. Mobilen kan håndtere allokering

af mandskab til dagens opgaver, tidsregistrering, bestilling af materialer, værktøj eller entrepre-nørmateriel.



Dette

betyder væsentligt bedre kundebetjening og øget kvalitet, fordi der altid ageres på opda-teret viden. For virksomheden

betyder det væsentligt større fleksibilitet, fordi medarbejderne let kan omdirigeres til andre opgaver, ligesom man ofte

sparer at komme ind om arbejdsstedet hver morgen frem for at køre direkte til kunden.



Ud over mobilitet er nøgleordet

integration, for via mobilen, er der direkte adgang til virk-somhedens systemer, dvs. mailserver, kundedata, produktinformationer

etc.

Indtjening

Det er klart, at brugergrænsefladen for arbejdsfunktionerne skal tilpasses medarbejdernes be-hov.

Nogle foretrækker få og enkle menuer. Andre, at tingene fungerer som på en almindelig pc. Man skal være opmærksom

på, at der til mobile løsninger skal indtænkes de samme sikker-hedshensyn, som vi kender fra faste installationer

med den tilføjelse, at terminalen kan blive væk eller stjålet.



Der bør derfor være adgangskode

til alle terminaler, ligesom data på termi-nalen i mange tilfælde bør være krypteret. Det samme gælder medarbejdernes

adfærd i hot-spots, hvor der bør benyttes en krypteret vpn-tunnel frem til virksomhedens server. Så kan kunderne

være sikre på, at data ikke falder i de forkerte hænder.



Velgennemprøvede løsninger og professionel

rådgivning, inden man går i luften, kan anbefales. Men trods indkøb af terminaler, opsætning af systemer

og sikkerhedsløsning, er der tale om en god forretning: Udgifterne mere end opvejes af den tids- og kørselsbesparelse,

som medar-bejderne opnår. Oven i dette kommer så serviceforbedringen for kunderne.



Og det er ganske vist: Finansministeriet

har beregnet, at investeringerne typisk er tjent hjem på et par år. I ITEK vurderer vi, at en konsekvent anvendelse af

mobile løsninger til udgående service ville kunne spare det offentlige for i størrelsesordenen to milliarder kr.

om året. I pri-vate virksomheder er potentialet formentlig tre-fire gange så stort. Lad os bare komme i gang.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen