Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Mobile data-løsninger for<br> virksomheder lige om hjørnet

tegner til at blive et rekordår for salg af mobile telefoner i Danmark - og i de øvrige skandinaviske lande. Det viser

prognoser, som bl.a. den danske og den svenske mobiltelebranche med mellemrum udarbejder. Salget ligger tæt på rekordåret

2001, men - om alt går vel i de sidste måneder: salget slår alle rekorder.



Desuden er der sket en forskydning,

så flere og flere køber avancerede telefoner med kamera og forskellige muligheder for data-transmission. Vi har endnu

ikke pålidelige tal for, hvor stor en del af det samlede marked, som de smarte kameratelefoner udgør. Det er nok stadig

under 10 pct., men markedet vokser.



Vi ligner i Europa snart japanerne, hvor kameratelefoner har været hver mands eje i

et par år nu.



Vi ved til gengæld, at SMS mod alle odds er blevet folkeeje. I Danmark sendes der mere end 1 mia (ja,

du læste rigtigt: milliard) SMS''er om året. Det svarer til, at hver eneste dansker sender mere end 200 SMS''er om året.







Mobilmarkedet

drives i Danmark,som i andre lande, af forbrugerne og det private marked - også selv om mange mobiltelefoner og -abonnementer

i Danmark er firmabetalte.



Mobiltelefonen er imidlertid ikke, som pc''en, en dybt integreret del af de enkelte virksomheder.



Den

datakommunikation, der foregår via mobiltelefonen, er i reglen ikke integreret med virksomhedens kommunikation i øvrigt.



Spørgsmålet

er: hvor længe vil dette vare?



Mobiltelebranchens svar er: Ikke ret længe.



En ny svensk undersøgelse,

udført af Post & Telestyrelsen, peger på, at over 80 pct. af svenskere har prøvet at SMS''e. 30 pct. har brugt indholdsbaserede

SMS-tjenester. Markedet modnes.







Rapporten peger i forlængelse af dette på, at nye, erhvervsmæssige anvendelsesmuligheder

for mobil kommunikation i virksomheder er lige om hjørnet.



Det er op til hele branchen - producenter af terminaler, indholdsproducenter,

men i høj grad også systemintegratører og IT-virksomheder - at tage de sidste skridt. Mobil kommunikation skal

blive lige så let at anvende og integrere i virksomhederne, som almindelig pc-kommunikation er det i dag.



Mobilmarkedet

er bemærkelsesværdigt, fordi produkterne traditionelt har været de samme for forbrugere og erhvervsliv. De muligheder,

der ligger i de enkelte produkter, har i høj grad lignet hinanden - for teenageren på sit skateboard og for den administrerende

direktør. Det er et godt gæt, at sådan vil det ikke vedblive at være. Når den svenske telestyrelse

spørger virksomheder, hvorfor de ikke har integreret mobil kommunikation i dag, så er svaret: "Det er for svært

at komme i gang".







Svarene handler også om, at der skal laves "skræddersyede mobilløsninger" og

at disse er for dyre. At etablere en sådan løsning og høste gevinsten i form af øget effektivitet er en

kompleks opgave, som kræver en meget dygtig indkøber.



Risikoen for at brænde fingrene - både som offentlig

og privat kunde - på en mobil dataløsning har været for stor.De nye avancerede telefoner med mange muligheder for

datakommunikation vil åbne erhvervsmarkedet.



I fremtiden vil vi se mobil kommunikation integreret med de øvrige IT-løsninger

i mange virksomheder.



Mange virksomheder og offentlige institutioner har i dag mobile kernemedarbejdere. Det være sig

konsulenter, hjemmehjælpere eller politibetjente.



Mobil datakommunikation integreret med virksomhedens øvrige IT-systemer vil

for disse virksomheder kunne øge effektiviteten. Dygtige systemintegratorer er nøglen til de rigtige løsninger.







Den

svenske rapport har en meget interessant slutpointe: det er faktisk i de virksomheder, som i dag ikke er intense IT-brugere, at den

mobile kommunikation kan give de største gevinster.



Det kan, siger svenskerne, være inden for hjemmehjælp

eller inden for transportsektoren.



Skulle svenskerne have ret, vil der ligge en interessant udvikling foran os. Gode nyheder

naturligvis for producenter af mobilt udstyr, for indholdsleverandører og IT-konsulenter.



Men først og fremmest:

gode nyheder for de mange små og mellemstore virksomheder, der har mobile medarbejdere og endnu ikke fundet de optimale IT-løsninger.

Mobil datakommunikation vil gøre vejen til en effektiv virksomhed meget kortere.



Du behøver i øvrigt ikke

vente. Køb en avanceret telefon i dag - og prøv også nogle af data og billedfunktionerne i forbindelse med din

virksomhed. Det virker faktisk.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen