Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Mobile arbejdspladser - det offentlige viser vej

Det offentlige har altid været lidt bagefter. Det gælder også for mobile

medarbejdere, der p.t. skønnes at omfatte 310.000 mennesker, som arbejder uden for virksomheden flere gange om ugen. Her finder

vi typisk virksomhedsledere, konsulenter og sælgere med deres bærbare pc''ere og mobiltelefoner. Dette udstyr er imidlertid

sjældnere end ofte bundet sammen, så medarbejderen på farten kan udveksle data med sin virksomhed. Og det er dette

"missing link", der er skyld i, at investeringerne i bærbart udstyr endnu ikke har givet erhvervslivet det tigerspring

frem, som det rent faktisk kunne have taget.



Nu ser der til imidlertid ud til at ske noget. Nogen er ved at tænke de rigtige

tanker. Det morsomme er, at de kommer fra en kant, hvor de færreste havde forventet det. Det er nemlig ikke det private erhvervsliv, der

er ved at forandre adfærd. Det er kommunerne, som tager tilløb til at modernisere de mest pressede afsnit af deres social-

og sundhedsforvaltninger.



Foreløbig har vi kun set de første pilot-projekter, men under overfladen bobler spændende

initiativer inden for mobil forvaltning - altså sagsbehandling ude hos den enkelte borgere.

Effektivisering

Indsatsen

kommer til at ske indenfor den kommunale ældrepleje, hvor godt 100.000 mennesker er beskæftiget. Af dem er halvdelen udegående

og aflægger en halv million besøg om dagen hos landets ældre medborgere! De repræsenterer en årlig

lønsum på 30 milliarder, så kan kommunerne effektivisere dette område, er der virkelig noget at hente. Det

er den ene grund til at netop ældreområdet er valgt som spydspids for mobil forvaltning. Den anden er, at stort set alle

kommuner nu har de bagvedliggende IT-systemer på plads.



Den kommunale drøm er, at social- og sundhedsassistenter, hjemmesygeplejersker

og andre offentlige servicemedarbejdere ikke skal frem og tilbage i kommunen for at hente instruktion og levere feedback. De gør

det på stedet, hvorved borgeren får bedre service, medarbejderen får øget kompetence og et mere spændende

arbejde og kommunen sparer penge. Det er lige på trapperne og vil gøre dansk ældrepleje til verdens bedst organiserede.



Det

smukke ved disse løsningsmodeller er, at de kræver relativt begrænsede investeringer. Man har i forvejen velfungerende

omsorgssystemer; man mangler blot at give medarbejderne i marken adgang til dem via en pda med mobilkommunikation.

Succes

Uanset

udkommet, må man erkende, at det offentlige er på vej til at sætte dagsordenen for mobil kommunikation og de gør

det på et område, hvor man ikke har tradition for teknologianvendelse.



Hjemmehjælpere er ikke just medarbejdere,

man forbinder med computere og mobiltelefoner.



Ikke desto mindre bør det private erhvervsliv holde et vågent øje

med, hvad der foregår på ældreplejen. Kommunerne er nemlig ved at udvikle en recept for succes for mobil datakommunikation,

som både små og store virksomheder kan kopiere - nemlig at bygge en billig mobil interface på den administration,

som allerede fungerer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen