Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Mobil kommunikation rykker

LYNGSØ, ADM. DIREKTØR MOBILBRANCHENDet er i dag muligt at overføre data og billeder fra den ene mobiltelefon

til den anden. Det er også muligt at overføre data fra mobiltelefonen til pc''en - og vice versa. Mobiltelefoner, der

kan det hele, er på markedet. Men der mangler succeshistorier, som viser, at danske virksomheder kan høste gevinster

ved at kommunikere over mobile netværk.



Så indtil videre slumrer brugen af mobil data-kommunikation - på samme måde

som internet slumrede i militæret og forskerverdenen, før det store.



I dag er 95 pct. af alle danske virksomheder

på internet.



Det vil være et godt gæt, at de fleste også vil have en mobil kommunikation integreret

i deres netværk inden for fem år. Og at de vil spare penge.



Det kan godt være, at de unges SMS-kultur i dag

forekommer lidt speciel - og at vi ryster lidt på hovedet. Ikke desto mindre er SMS-anvendelsen eksploderet, mens fastnet falder.



I

Japan er de største teleselskabers indtægter fra datakommunikation over mobiltelefoner nu større end indtægterne

fra taletelefoni. 60 mio. japanere er i stand til at gå på Internet via deres mobiltelefon. Japanerne - og koreanerne

- er grebet af den mobile verden. Men det kommer også til os.

Norden ikke foran

Vi har nok en forestilling om, at

de nordiske lande stadig er foran med mobiltelefoni.



Det passer på sin vis - og alligevel ikke. En hel række andre

lande har nu samme udbredelse af mobiltelefoni i befolkningen, som vi har haft. Et sted mellem 70 og 80 pct. af befolkningen i en

række vesteuropæiske lande kan i dag kommunikere mobilt. Det nye er imidlertid, at man ikke længere kun kan tale.





Nye mobile terminaler på markedet har mulighed for, at gå på Internet, sende billedbeskeder eller, i de mest

avancerede tilfælde, små film.



Med andre ord: teknologien er klar! Vi har den i lommen. På et eller andet tidspunkt

rykker markedet.



De fleste bruger ikke muligheden i dag, fordi de har svært ved at se, hvordan de mange nye tjenester kan

blive andet et "kultmarked" for de unge. Der er dog i relativ ubemærkethed, groet mobile løsninger frem, hvor mobil

kommunikation gavner forretningen. Der er også mindre og mellemstore virksomheder, som udnytter mulighederne - og gør

deres mobile medarbejdere eller mobile kunder mere effektive.



De elektrikere, som i dag bestiller fra deres PDA-terminal eller

bærbare PC - via mobiltelefonen - hos Louis Poulsen El-Teknik A/S, er nogle frontløbere.



De 1700 oversættere,

som er tilknyttet det danske oversætterfirma LanguageWire ApS, er ligeledes frontløbere inden for mobil ordregivning

og -løsning.



LanguageWire ApS har hos Cool SMS (www.coolerhverv.dk) købt en løsning, der supplerer e-mails

med SMS-beskeder. Mange danske virksomheder bygger, ligesom Louis Poulsen og LanguageWire, i dag deres indtjening på omkringfarende

medarbejderes kompetence.

Bedre kontakt

Hvad er det, der hæmmer udviklingen?



Det er naturligvis en generel opbremsning

i telesektoren, hvor operatørerne i Europa har betalt overpris - flere hundrede mia. kr. i hele Europa - for ret til 3G-nettene.





Udviklingen går trægt, fordi teleoperatørerne over en bred front føler sig klemt på økonomien.



Set

fra kundernes side er prisen for at bruge terminalen til andet end tale-telefoni stadig en barriere. De nye 3G-terminaler, som fra

denne måned er ved at komme på markedet i Europa, får først bredt gennemslag i markedet, når priserne

er mere realistiske. Det koster ca. 30 kr. i dag at overføre et billede fra en billedtelefon. Man må undre sig over,

at operatørerne ikke gør mere for at markedsføre og promovere de muligheder, som ligger i den mobile data- og

billedkommunikation.



I Japan og Korea er teleoperatørernes gennemsnitlige indtjening 5-7 gange højere, når

man sender data over telenettet end ved tale. Der ligger, om vi så må sige, "guld på gaden



Mobiltelebranchen

har besluttet, at man vil gøre noget ved sagen. Branchen inviterer i foråret operatørerne til en række møder,

som skal resultere i oprettelsen af et Forum Bedre Kontakt.



Det er en relevant dialog, for der er ingen tvivl om, at udviklingen ruller

den vej. Moderne mennesker er mobile - og det vil vores kommunikation også være.

Mobiltelebranchen

Mobiltelebranchen

er en forening, som har til formål at udvikle markedet for mobil kommunikation i Danmark. Medlemmerne er de største producenter af

mobile terminaler: Nokia, SonyEricsson, Motorola, Alcate og de største engros forhandlere: Comitel og Milcom.



Formand

for foreningen er adm. dir. Peer Kølendorf, Comitel. Mobiltelebranchen har til huse i Børsbygningen. Se www. Mobiltelebranchen.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen