Del : SMS
Berlingske Business

Mindre overskud i Stofa

pix-Stofa
Stofas salg i Danmark er vokset, men overskuddet faldt.

Danmarks næststørste kabel-TV-selskab køber sig til fremgang i omsætningen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Selv om der bliver solgt mere, tjener Danmarks næststørste kabel-TV-selskab, Stofa, færre penge.

Overskuddet før skat faldt fra 64 millioner svenske kroner i første halvår 2011 til 58 mio. efter dette års første seks måneder, selv om salget gik 15 procent frem - fra 685 millioner svenske kroner til 786 millioner. Det er dog navnlig opkøbet af en del af Canal Digitals forretning i Danmark og TV 2s overgang til at blive betalingskanal siden januar, der har drevet fremgangen.

Købt af svensk kapitalfond

Stofa blev sidste år købt af den svenske kapitalfond Ratos og var indtil da en del af Telia-koncernen i Danmark. Regnskabet, som kom fredag morgen, aflægges derfor i svenske kroner. Ratos ejer 99 procent af Stofa.

Stofa leverer kabel-TV til omkring 350.000 danske hussstande og internetforbindelse til godt 180.000 husstande i tæt samarbejde med omkring 300 antenneforeninger i hele landet. Derudover sælger Stofa betalings-TV og IP-telefoni, altså telefoni over netforbindelsen.

Stofas største konkurrent er det TDC-ejede YouSee, som er Danmarks største kabel-TV-selskab. YouSees omsætning voksede fra 1. halvår 2011 til 1. halvår 2012 med 6,5 procent fra 2.129 millioner danske kroner til 2.267 millioner, mens driftsindtjeningen (EBITDA) voksede fra 750 til 829 millioner kroner.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere