Del : SMS
Berlingske Business

Milliardnedskrivning i Telenor efter priskrig

pix-Telenor Danmark
Telenor med dansk hovedsæde på Frederikskaj i København har måttet nedskrive. Foto: Søren Svendsen, Telenor

Danmarks næststørste teleselskab erkender et værditab på lige over fire milliarder kroner.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mobilkrigen i Danmark gør så ondt, at landets næststørste teleselskab har måttet nedskrive sin værdi med lige over fire milliarder kroner.

Norskejede Telenor, som hører til blandt verdens ti største mobilselskaber, mærker den voldsomme konkurrence med prisnedsættelser og lavere indtjeningsmargener og har derfor i fjerde kvartal taget konsekvensen og har erkendt et værditab på fire milliarder norske kroner - en anelse mere i danske kroner - på den danske del af forretningen.

Det sker »i lyset af en lavere omsætningsvækst og EBITDA-margen (indtjeningsmargen, red.) end tidligere ventet«, hedder det i en note til koncernregnskabet, som blev fremlagt onsdag morgen.

Heraf fremgår, at Telenor på et kvartal har mistet 22.000 mobilkunder, og på et år er kundernes gennemsnitlige månedsforbrug faldet fra 168 til 143 kroner, navnlig fordi de forlader selve Telenor for i stedet at blive kunder hos Telenors lavprisselskaber CBB Mobil og Bibob. Mobilomsætningen er derfor faldet med ni procent, og sammenlagt er Telenors omsætning ti procent mindre end for et år siden, mens indtjeningsmargenen er faldet med tre procent.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere