Del : SMS
Berlingske Business

Milliardmarked venter på virtuelt gennembrud

pix-Virtuel virkelighed
Overskrift
Den virtuelle virkelighed kommer - og griber om sig. Man træder ind i en helt anden verden, og brillerne registrerer, i hvilken retning man kikker eller bevæger sig, uanset om man sidder i en tivolivogn, løber på et løbebånd eller f.eks. sætter den skrue i rumforskningsbilen Mars Rover, som et firma producerer. Her et glimt fra sydkoreanske SK Telecoms stand på verdens største mobilmesse, Mobile World Congress, i denne uge. Foto: Albert Gea, Reuters/Scanpix Foto:
pix-VR 2
Overskrift
Her afprøves en skisimulator med VR-briller på under Mobile World Congress i Barcelona. Foto: Lluis Gene, AFP/Scanpix Foto:

I de kommende måneder vil mange længe ventede briller til den virtuelle virkelighed være klar fra de store teknologiproducenter, og det er startsignalet til, at virksomhederne virkelig leger med - men i ordentlig kvalitet, forklarer ekspert.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er ikke kun sjov og ballade, der på vej, når alskens briller i løbet af i år formentlig skaber et længe ventet gennembrud for den virtuelle virkelighed, hvor man kan gå rundt i en helt anden verden. Der er store penge og store muligheder i det for virksomheder, der rykker i tide - og gør det ordentligt.

En rapport fra investeringsbanken Goldman Sachs anslår, at markedet for virtuel virkelighed - »virtual reality« (VR), den rene vare, hvor alt er kunstigt - og »augmented reality« (AR) - hvor det, man faktisk ser, blandes med en kunstig verden - over de nsæte år vil være mellem 110 og 120 milliarder dollars værd. Det svarer til op mod 810 milliarder kroner.

Den virtuelle virkelighed fylder også særdeles meget på verdens største mobilmesse, Mobile World Congress, som i denne uge samler alt og alle fra mobilverdenen i Barcelona i det nordøstlige Spanien.

pix-VR

Still start - og hurtig acceleration

I løbet af de næste måneder står de store teknologiproducenter på spring til at sende deres VR-briller på markedet, og flere mobilproducenter har i denne uge meldt sig i køen. Det medfører dog næppe en revolution, for der skal være noget at bruge dem til, og det bliver altafgørende for succesen, at kvaliteten her er i orden fra begyndelsen, fortæller Peder Sandqvist, kreativ teknologianalytiker i DigitasLBi Sverige og VR-ekspert, til Berlingske.

»Det er svært at sige, hvor stort det bliver i år - nok noget mellem det positive og det dæmpede. Men det vil nok accelerere hurtigere, end de fleste tror. I år vil det være spil, som folk køber, og ikke i enorme mængder, for man behøver plads derhjemme, og derfor vil hjemmebiografen blive bygget om og sofaen flyttet. I år vil dog blive forsmagen på den mere eksplosive udvikling, som kommer de næste tre-fire år. Jeg tror dog, at vi vil se meget godt indhold i 2. halvdel af 2016,« siger Peder Sandqvist, som også forventer at se VR brugt mere på messer og ved såkaldte »pop-op«-begivenheder.

Og godt skal det være straks, for det første kik i den virtuelle verden er afgørende for, hvor hurtigt det slår igennem.

»God VR er helt fantastisk. Dårlig VR er bedrøveligt. Man skal investere og gøre det ordentligt - eller slet ikke gøre det. Dårlig VR uden et tydeligt budskab og uden en tydelig målgruppe går ikke,« siger Peder Sandqvist, som selv rådgiver virksomheder om brugen af VR.

Ram de rigtige på følelserne

Og det er ikke bare til sjov og ballade, at man får folk til at tage briller på og bevæge sig rundt i den virtuelle verden, hvor brillerne aflæser ens bevægelser og synsretning, så man kan dreje sig og gå rundt. Virksomhederne kan udnytte de nye muligheder til at præsentere deres produkter på en helt anden måde end før.

»Det handler om produktkommunikation. Man kan få lov at bygge sin egen bil eller prøve tennisketcheren derhjemme, inden man køber den, og spille med tennisstjernerne. Der er ubegrænsede muligheder for at opleve produktet på en måde, som man aldrig ellers ville have. Det magiske er, at man kan opleve produktet. I den virtuelle verden kan man selv skabe sin bil, vælge dele fra ylderne og f.eks. selv male karrosseriet eller gå rundt på stranden, inden man booker rejsen. Den følelsesmæssige påvirkning bliver helt anderledes. Forskellen er enorm i forhold til at klikke på en skærm,« forklarer Peder Sandqvist.

pix-Stephen Elop

Det handler om at ramme de udvalgte rigtigt.

»Man kan ikke påvirke de to-tre milliarder, som har en mobiltelefon, på samme følelsesmæssige måde ved at lave en app eller en hjemmeside. Derfor skal man ikke stirre sig blind på antallet af brugere. Med VR giver man vældigt dybe oplevelser til de mest værdifulde kunder, hvor oplevelsen på mobiltelefonen når vældigt mange men er tynd. Der er naturligvis en højere tærskel ved at træde ind i VR-verdenen end ved at tage sin telefon eller skærm, men med god VR er det, som man får tilbage, af så stor værdi, hvis det er lavet godt, at det er værd at tage skridtet,« siger VR-eksperten.

Han opfordrer alle virksomheder til at lægge en strategi for, hvordan de vil arbejde langsigtet med VR på alle fronter.

»Det bør alle virksomheder gå i gang med straks. Hvornår man så skal slippe indholdet løs, må bero på den branche, som man er i. Men virksomhederne bliver ofte overraskede over, at det er billigere at producere VR, end de tror. Faktisk tror jeg, at den største forhindring bliver, at der er underskud af VR-leverandører,« siger Peder Sandqvist.

Nu kommer de store

De seneste måneder har den sydkoreanske mobilgigant Samsung stort set været alene på markedet med sine Gear VR-briller, hvor en Samsung-telefon - kun af nyeste model - sættes ind i brillerne. Men det ændrer sig nu.

Det Facebook-ejede Oculus åbner i marts for forudbestillinger på sine briller, Oculus Rift, og den taiwanske mobilproducent HTC vil allerede fra 29. februar tage imod bestillinger på sine Vive-briller.

Den japanske elektronikgigant Sony kommer til efteråret med sine Playstation VR-briller, som vil kunne kobles direkte på de 35,9 millioner solgte Playstation 4-spillekonsoller. Efterårslanceringen kom detailhandelskæden Gamestops topchef, Paul Raines, til at afsløre i et TV-interview. Sony selv har ikke angivet en lanceringsdato, men julesalget er årets største for alle teknologiproducenter og derfor et afgørende vigtigt tidspunkt at have sine nye produkter klar på.

pix-Jump

Google vil ud over papstadiet

Internetgiganten Google er ifølge Wall Street Journal i færd med at udvikle et sæt VR-briller, der ikke kræver en smartphonetelefon eller en computer koblet på for at virke. Google har siden 2014 solgt omkring fem millioner af sine papbriller, Google Cardboard, hvor man sætter sin Android-telefon ind og med en særlig app kan træde ind i den virtuelle verden.

Til gengæld lukkede Google sidst i januar for flere konti på sociale medier for de omdiskuterede Google Glass-briller - et sæt briller med indbygget, lille skærm i det ene glas, hvorfra man kunne styre sin telefon, læse e-mailbeskeder, slå oplysninger op og filme, hvad man så og hørte. Det begrænsede salg af brillerne til 1.500 dollars blev stoppet i 2015, tre år efter premieren i 2012.

Apple har ifølge Financial Times samlet et større hold af eksperter i både virtuel virkelighed og »augmented reality«, hvor den virkelige verden kombineres med den virtuelle, og Apple har bygget prototyper af briller, som senere skal konkurrere med Facebooks Oculus Rift og Microsofts Hololens. Der er tale om en hemmelig forskningsenhed med hundredvis af ansatte.

pix-Gear VR

Nyheder i brillerne

Det amerikanske nyhedsbureau Associated Press (AP) er netop gået sammen med chipproducenten AMD om at producere indhold til den virtuelle virkelighed i form at livagtige miljøer, som er bygget op om nyheder og dokumentarer, skriver nyhedsbureauet Reuters. Allerede i oktober 2015 begyndte New York Times at eksperimentere med mulighederne.

AP er i færd med at producere en dokumentar om livet i immigrantlejren i den franske by Calais. Her vil de virtuelle muligheder blive brugt til at vise lejren 360 grader rundt. Med briller på kan man selv bestemme, hvad man ønsker at se og udforske.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere