Del : SMS
Berlingske Business

Milliardkrig mellem Google og Facebook om nyt køb

pix-Waze
Waze, hvis mobile satellitnavigationsprogram her ses i brug på en smartphonetelefon, er i vælten. Både Facebook og Google viser interesse for det israelske selskab. Arkivfoto: Nir Elias, Reuters/Scanpix Foto:

Google henvender sig til kortsoftwareproducent, efter at forhandlinger med Facebook er lækket.

Artiklen fortsætter under annoncen

Google og Facebook kan tilsyneladende ende i en budkrig om at slå kloen i den israelske kortsoftwareproducent Waze i det, der kan ende som en milliardhandel.

Ifølge nyhedsbureauet Bloomberg har internetgiganten Google nu henvendt sig til Waze. Det skete, efter at det kom frem, at også det sociale netværk Facebook har drøftet en overtagelse.

Waze, som i USA har til huse i IT-højborgen Palo Alto i Californien, kræver mere end en milliard dollars (5,76 milliarder kroner), siger kilder til Bloomberg, men ingen af byderne skal være tæt på at indgå en aftale, og forhandlingerne kan sagtens strande.

Apple ikke med i forhandlinger

Flere end 40 millioner bruger Wazes digitale kort. Waze bruger satellitsignalerne fra brugernes smartphonetelefoner til at skabe kort og trafikdata, som herefter deles med andre brugere som trafikinformation i realtid for at forbedre kørselsanvisningerne.

Googles interesse i Waze skyldes, at internetgiganten kan kombinere Wazes teknologi med sin egen korttjeneste og tilføje sociale funktioner. Samtidig ville en overtagelse forhindre, at konkurrenter fik denne fordel, som kunne blive en konkurrent til Google Maps.

Apple er ifølge Bloombergs kilder ikke en del af en mulig handel.

Investorerne i Waze tæller softwaregiganten Microsoft, og Waze rejste i 2011 30 millioner dollars fra blandt andre Hongkong-milliardæren Li Ka-shings Horizons Ventures Hong Kong. Andre investorer tæller Kleiner Perkins Caufield & Byers samt chipproducenten Qualcomm.

Waze har 100 ansatte, hvoraf de 11 arbejder i USA, resten i Israel.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere