Del : SMS
Berlingske Business

Milliardkøb skaber frygt for ny IT-boble

FB
Facebooks køb af fotodelingstjenesten Instagram for én milliard dollar diskuteres ivrigt i teknologibranchen, hvor man er bange for en ny IT-boble.

Facebook har betalt én milliard dollar for et under to år gammelt IT-selskab, som stort set ikke tjener penge og kun har 13 ansatte. Det sender gys gennem teknologiverdenen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Facebooks milliardkøb af fotodelingstjenesten Instagram, som hverken tjener mange penge eller har mange medarbejdere, kan være et tegn på en ny IT-boble, der venter på at eksplodere.

Det mener flere analytikere, som stadig får rislen ned ad ryggen ved tanken om, hvordan verdens IT-marked faldt sammen med et brag i 2000 efter hysteriske investeringer i alt, der havde med IT og internet at gøre.

»Den mest tydelige tegn er værdisættelsen til én milliard dollar - selv om der er masser af gode årsager til, at Facebook skulle ønske at eje Instagram: Det er synligt, det har en fantastisk tjeneste, det har loyale brugere, det har en varemærkeværdi, det har massive udviklingstalenter i sin 13 mand store stab,« siger analysedirektør Ray Valdes fra analysefirmaet Gartner til britiske The Guardian.

Facebook - som i 2011 omsatte for 3,7 mil­liarder dollar og havde et overskud efter skat på én milliard dollar - ville desuden gerne sikre sig mod, at konkurrenter som Google eller Apple pludselig åbnede tegnebogen og købte selskabet. Samtidig er Facebooks pengekasse godt fyldt op, hvilket de potentielle investorer hellere så omsat til værdiskabende initiativer forud for den ventede børsnotering af Facebook meget snart.

Et socialt netværk for fotografier

Facebooks topchef, Mark Zuckerberg, er ud fra børsprospektet helt bevidst om, at skiftet fra Facebooks hjemstavn - PCen - til mobiltelefonen endnu er rigtigt svært. Facebook tjener stort set ingen penge på mobilverdenen, selv om store mængder af brugere udelukkende tilgår Facebook ad den kanal. Her vil Facebooks hidtil største investering på én milliard dollar - en procent i kontanter, resten i aktier - i Instagram sikre større fodfæste.

Instagram kan kaldes et socialt netværk for fotografier, som dagligt udvides med fem millioner billeder. Det blot halvandet år gamle selskab har stort set ingen indtægter og kun meget få ansatte.

Facebooks opkøbsstrategi har hidtil været at købe små opstartsvirksomheder, lukke dem og beholde de ansatte. Men den går ikke i Instagrams tilfælde. Programmet skal smeltes ind i Facebook, så det kan stå endnu stærkere på mobilområdet, som alle gerne vil bemægtige sig, eftersom milliarder hver dag render rundt med deres mobiltelefon i lommen.

De 31 millioner brugere af Instagram, som for nylig rykkede ud af Apple-verdenen og ind i Android-verdenen, er ikke alle begejstrede for opkøbet og frygter, at Facebook vil høste personlige brugeroplysninger eller begynde at sende reklamer ud i tjenesten.

»Jeg har virkelig forsøgt ikke at blive en del af Facebooks økosystem. Nu føler jeg det, som om jeg er blevet underløbet af købet. Jeg må se, hvordan privatlivsindstillingerne ændres, for at afgøre, om jeg vil forlade det,« siger Darwin Poblete, der er Instagram-bruger og arkitekt i New York, til nyhedsbureauet Associated Press.Både Facebook-topchef Mark Zuckerberg og Instagrams topchef Kevin Systorm har forsøgt at forsikre om, at Instagram stadig kan bruges af dem, der ikke er Facebook-brugere eller ønsker at blive koblet på Facebook.

Facebok har efter eget udsagn 845 millioner brugere.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere