Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Mikrobetalinger på internet får gennembrud i næste uge

Når søgetjenesten Jubii i næste uge lancerer mikrobetaling, som det første danske netmedie, er det startskuddet

for en helt nye betalingsform, som netmedierne knytter store forventninger til.


De fleste store medier på internet vil

følge efter Jubii og lancere mikrobetalinger i løbet af de næste måneder, og der er dermed lagt i ovnen til

et opgør med gratis indhold på internet.


- Hvis alt forløber efter planen er vi klar til at håndtere mikrobetalinger

på tre ydelser i næste uge. Brugerne skal betale for at indrykke annoncer på vores boligmarked. De kan bestille

indholdsberigede SMS''er, og vi lancerer en ny tjeneste, som kan lokalisere brugernes biler, hvis de har installeret en særlig

boks, siger marketingdirektør Martin Thorborg fra Jubii.



Fælles system

Jubii har sammen med de øvrige

største danske mediehuse på internet udvalgt en dansk-norsk alliance mellem Accenture, Den norske Bank og Nextacept til

at levere et mikrobetalingssystem til internet.


Mikrobetalinger er betalinger på mellem en og 100 kr. Det nye system gør det

muligt at opkræve små beløb for indhold eller services. Først på internet og siden på den mobile

platform og på interaktivt, digitalt tv.


De danske netmedier nærer store forhåbninger til mikrobetalinger,

der skal hjælpe netmedierne ud af den økomiske krise, som de pt. befinder sig i efter, at annoncemarkedet på internet

er kollapset.



Standard

Det er flere end 40 medier, som har valgt det nye system. Jubii, Metropol Online og TV2 er udset

til at teste systemet og være de første med lanceringer. Metropol Online oplyser, at man først er klar med mikrobetalinger

inden for et par uger, så Jubii bliver altså først med det nye system. Jubii har også indført andre

betalingsformer, som eksempelvis abonnement på medlemsklubben Jubii Nation.


Derudover er den vigtigste indtægtskilde

fortsat netannoncer og diverse sponsorater.


Internetmedierne tror på, at systemet bliver de-facto-standard i Danmark inden

for kort tid. Blandt de medier, der står sammen, er så forskellige konkurrenter som Jubii, SOL, TV 2, Jyllands-Posten,

Berlingske Tidende og Politiken.



Dør på klem

Det er ikke første gang, at et dansk netmedie forsøger

sig med mikrobetalinger. I december gjorde TDC og TvDanmark de første erfaringer med mikrobetalinger på hjemmesiden for

tv-serien Big Brother med systemet Emønt. Brugerne skulle bl.a. betale for streaming af de mest interessante videoklip.


Efterfølgende

har TDC aflivet Emønt og er gået sammen med de danske banker om udviklingen af et alternativt system til mikrobetaling

på internet.


I første omgang blev TDC og bankernes system valgt fra af netmedierne. Men flere medier, herunder Jubii,

sætter nu en dør på klem:


- Vi er i kontakt med bankerne og skal snart have et møde med dem. Kan de præsentere

et fornuftigt system, som vi og kunderne kan blive glade for, er vi parate til at benytte flere systemer til mikrobetaling, siger

Martin Thorborg fra Jubii.



Klar i maj

Samme melding kommer fra andre netmedier, som ErhvervsBladet har været i kontakt

med. Tidligere var meldingen fra FDIM, netmediernes brancheorganisation, at det var afgørende, at netmedierne valgte et fælles system.


Eksempelvis

er formanden for FDIM, Rune Bech, tidligere citeret for følgende i ErhvervsBladet: - Vi ønsker en fælles standard,

så vi ikke kommer til at genere brugerne med flere ordninger. Bankerne er klar med lanceringen af deres betalingssystem 6.

maj i år.


- Vi lancerer systemet som planlagt og har fundet de første kunder. Jeg tror, der er plads til flere systemer

i Danmark, men det afhænger af, hvor gode netmedierne er til at finde på services og ydelser, som brugerne vil betale

for, siger underdirektør John Andersen, Danske Bank.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen