Del : SMS
Berlingske Business

Microsofts nye Windows svigter dit TV

MICROSOFT-CEO/
Microsoft bekræfter, at der ikke er planer om Windows til TV, det går alt sammen via spillekonsollen Xbox. Foto:

Google og Apple er i fuld gang med den nye TV-platform, mens Microsoft forlader sig på en gammelkendt løsning.

Artiklen fortsætter under annoncen

Windows 10 fungerer på alle apparater. Det er et af nøglebudskaberne for Microsofts nye styresystem, men ikke desto mindre har softwaregiganten glemt verdenshistoriens mest populære stykke forbrugerelektronik: TV-apparatet.

»For at Windows 10 skal have succes, er det nødvendigt at kunne fungere både på job og hjemmefronten. Men der er store huller, som hele TV-platformen. Hvorfor har Windows 10 ikke en løsning til TV-streaming? Her er der en åbenlys svaghed,« siger Microsoft-kender Jesper Stein Sandal fra IT-mediet Version2.

GERMANY BUSINESS CEBIT FAIR

Digitale TV-apparater

Stadig flere TV-apparater er i dag digitale og med internetforbindelse, hvilket betyder, at det gode gamle husalter hastigt er på vej til at blive en platform, og dermed en forretning, i sin egen ret, som PC eller mobil. Men Microsoft er påfaldende uambitiøs, siger Rasmus Larsen, redaktør hos flatplanels.dk, der beskæftiger sig med skærmteknologier, inklusive TV.

»Jeg forstår ikke, at de ikke gør mere ud af TV-platformen. Microsofts eneste strategi synes at være Xbox,« lyder det fra Rasmus Larsen.

Microsoft bekræfter, at der ikke er planer om Windows til TV, det går alt sammen via spillekonsollen Xbox, men det er for lidt, mener Rasmus Larsen.

pix-Satya Nadella

»Da Microsoft gik ind på markedet for spillekonsoller med Xbox var en del af strategien utvivlsomt at få adgang til TV-platformen. Men sådan er det ikke gået. Vi kan i dag se, at spillekonsoller stadig handler mest om spil, det gælder også Playstation.«

Samtidig fører andre firmaer sig frem på den nye TV-platform, Ikke mindst Google og Apple, men på hver sin måde. Google går efter præ-installation.

»Alle nye apparater fra Sony og Philips i mellemklassen og den dyre ende kommer nu med Android,« forklarer Rasmus Larsen. Apple satser derimod på sin separate boks, Apple TV, hvor der i efteråret forventes en større lancering med TV-indhold, som det skete tidligere på året med Apple Music.

»Det er stadig tidligt, og Android til TV er til tider både ustabilt og mangelfuldt. Men kampen om at dominere TV-platformen er i gang. På samme måde, som da smartphonen fik sit gennembrud. TV-markedet nærmer sig sit iPhone moment, og derefter vil det gå stærkt,« fortæller Rasmus Larsen.

09busprofilen.jpg.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Afkastene i Sampensions markedsrenteprodukt 3 i 1 Livspension har været ganske pæne og landede i 2016 på 8,4 % for en 45-årig kunde med moderat risiko. Dermed placerer Sampension sig foran mange konkurrenter på årets afkast.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen