Del : SMS
Berlingske Business

Microsoft vil banke Sony med evighedskonsol

konsolkrig
Sony har længe vippet al konkurrence af banen med Playstation-serien, der har været den foretrukne spillekonsol verden over. Nu vil Microsoft give hårdere konkurrence med en ny »evighedskonsol«. Foto:

Det skal være slut med at skifte spillekonsollen ud hvert andet eller tredje år. Microsoft vil udvikle en ny Xbox, hvor software og hardware bliver adskilt og dermed sikre evig levetid til maskinen.

Artiklen fortsætter under annoncen

I snart to årtier har det haft karakter af en rituel bevægelse, når millioner af gamere hvert andet eller tredje år bevæger sig ned i den nærmeste elektronikforretning for at købe den nyeste spillekonsol på markedet.

Spillekonsoller som Playstation og Xbox har i årevis borget for hundredvis af timers underholdning, men det har altid været med den indbyggede præmis, at konsollen næppe ville have en levetid på længere end to-tre år, før en ny model ville melde sin ankomst på markedet.

Det har været godt nyt for producenterne bag - Sony og Microsoft - der har tjent milliarder på forbrugernes trang og lyst til at være med på beatet og operere med den nyeste og bedste software. Nu melder sidstnævnte dog sig parat til at gøre op med den forretning.

SONY-ELECTRONICS-EARNINGS-FILES

Microsoft planlægger ifølge Forbes at lade nyeste model, Xbox One, operere med et anderledes system, der vil tillade større softwareopdateringer efterfølgende og dermed gøre op med traditionen om at udvikle en helt ny konsol.

»I konsollerne låser man hardware- og software-platformene i begyndelsen af en ny generation. Så lader du den generation dø ud i løbet af syv år, mens andre systemer bliver bedre, hurtigere og strækere. Og så venter du på det næste store skridt (før en ny model bliver lanceret, red.),« siger lederen af Microsofts Xbox-division, Phil Spencer, ifølge Forbes.

Han sammenligner det med computer-strukturen, hvor man fortsætte med at spille helt gamle spil, alt imens man spiller de allernyeste på markedet, ligesom computere historisk har en længere levetid end en spillekonsol.

pix-Kazuo Hirai

Den tekniske løsning er funderet i en mere konsekvent adskillelse af hardware og software, der vil tillade omfattende og større opdateringer af sidstnævnte. Phil Spencer uddyber ikke, hvordan man teknisk forestiller sig, at opdateringerne skal finde sted - fx. om brugerne selv vil kunne klare det derhjemme. Derudover vil man introducere en »Universal Windows Platform«, der skal tillade spil og applikationer at fungere på tværs af alle forskellige Microsoft-devices.

pix-Virtuel virkelighed

Uanset hvad kan det dog vise sig at blive lidt af en gamechanger på konsolmarkedet, hvor Microsoft længe har halset efter giganterne fra Sony, der i årevis har været markedsførende med Playstation-serien. I omegnen af halvdelen af de konsoller, der står i hjemmene rundt omkring i verden, er en Playstation, mens Xbox og Nintendo Wii deler de resterende markedsandele mellem sig.

 

 

 

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere