Del : SMS

Microsoft taber på Windows 8

MICROSOFT_W8_Business
Microsoft-chefen Steve Ballmer kan ikke være helt tilfreds med introduktionen af Windows 8. Foto:

Indtjeningen halter hos Microsoft, der endnu mangler at få fodfæste på de nye markeder med tablets og smartphones

Artiklen fortsætter under annoncen

Verdens største softwarevirksomhed tjente 3,7 procent færre penge i sidste kvartal i forhold til samme periode året før, en nedgang fra 6,62  millliarder dollar (37 milliarder kroner) til 6,38 af slagsen (35,7 milliarder kroner). Omsætningen steg med 2,7 procent, fra 20,9 milliarder dollar til 21,5 milliarder.

De beskedne tal afspejler, at Microsoft endnu ikke er lykkedes med sin største satsning gennem årtier, Windows 8, lyder de umiddelbare reaktioner fra analytikere.

Windows 8 er Microsofts storslåede forsøg på at skabe sig et solidt fodfæste på nye markeder, der er opstået ved siden af Microsofts traditionelle hjemmebane, PC-platformen.

Tablets og smartphones med trykfølsomme skærme erstatter i stigende den traditionelle computer, og derfor har Microsoft været nødsaget til at foretage sig noget drastisk for at følge med på de fronter. Løsningen hedder Windows 8, et styresystem der fungerer på tværs af alle tre platforme, PC, tablet og smartphone. Det blev lanceret i efteråret 2012, men har endnu altså ikke levet op til salgsforventningerne.

En anden fremgangsmåde er at selv at producere hardware, noget Microsoft ikke har den store tradition for. Men i forbindelse med Windows 8 har man lanceret sin egen tablet-computer, Surface, der snart får danske debut.

Desuden verserer der vedholdende rygter om, at Microsoft skulle være interesseret i at deltage i et opkøb af verdens tredjestørste PC-producent Dell, som det i øjeblikket planlægges af kapitalfonden Silver Lake.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere