Del : SMS

Microsoft stod bag flest opkøb i 2015

pix-Satya Nadella, Microsoft
Microsofts topchef siden 2014, Satya Nadella (til højre og på skærmen), topper indkøbslisten for 2015 efter at have lagt forretningsplanen om for verdens største softwareselskab. Arkivfoto: Baz Ratner, Reuters/Scanpix Foto:

Den amerikanske softwaregigant topper listen over opkøbere i teknologiverdenen i 2015, hvor næsten alle de store har holdt sig tilbage. Til gengæld er investeringerne i virtuel virkelighed eksploderet på årets første to måneder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Microsoft gik i 2015 mod strømmen og købte endnu større op end tidligere i teknologibranchen, mens de andre store spillere trappede ned.

Den amerikanske softwaregigant foretog i alt 18 opkøb i 2015 mod ti i 2014 og topper dermed på listen over storkøbere. Det mest spektakulære opkøb var de 2,5 milliarder dollars, som Microsoft betalte for den svenske spilsucces »Minecraft«. Et andet køb var e-mailapplikationen Acompli, som blev til Outlook til både Android og iOS.

Ny stil i Microsoft

Microsoft har med sin nye topchef, Satya Nadella, som tog over i begyndelsen af 2014, lagt sin forretning helt om og går nu efter at få bredere fat med sin software med tilsvarende mindre fokus på selv at producere hardware som f.eks. Windows-telefoner, selv om Microsoft købte finske Nokias mobilproduktion for 40,5 milliarder kroner - en værdi, som siden er blevet nedskrevet til meget lidt.

Google, som i 2014 købte 35 virksomheder op, har i 2015 »kun« købt 16. Også Apple, Facebook og Yahoo har holdt sig tilbage i forhold til tidligere, viser tal fra analysefirmaet CB Insights. Kun internetgiganten Amazon og Salesforce kan mønstre en beskeden fremgang på købslisten.

På verdensplan blev der i 2015 foretaget 3.350 opkøb og fusioner mod 2.720 i 2014, men det tyndede noget ud i 2. halvår, hvor der skete færre opkøb end året før. I 2014 var Yahoo og Google de helt store, hvorimod Yahoo i 2015 udelukkende købte et enkelt selskab, nemlig den sociale indkøbsplaform Polyvore for 161 millioner dollars.

Virtuel virkelighed runder milliarden - på to måneder

Der er tegn på, at opkøbene vil tage til i år. Allerede de første to måneder har investorerne lagt 1,1 milliarder dollars eller 7,4 milliarder kroner i den nye, fremstormende teknologi med virtuel og suppleret virkelighed (»virtual reality« og »augmented reality«), hvor man med særlige briller på træder ind i enten en helt computerskabt verden eller kombinerer den virkelige verden med den computerskabte. Her kan man så bevæge sig rundt, gå på opdagelse og foretage sig ting og sager, som om det virkeligt skete.

En rapport fra investeringsbanken Goldman Sachs anslår, at markedet for virtuel virkelighed - »virtual reality« (VR), den rene vare, hvor alt er kunstigt - og »augmented reality« (AR) - hvor det, man faktisk ser, blandes med en kunstig verden - over de næste år vil være mellem 110 og 120 milliarder dollars værd. Det svarer til op mod 810 milliarder kroner.

Ifølge en rapport fra Digi-Capital er det første gang, at investeringerne i VR og AR har rundet en milliard dollars, og så er det tilmed sket på blot to måneder. I hele 2014 blev der investeret 700 millioner dollars, fremgår det.

Briller på vej i stor stil

800 millioner af de 1,1 milliarder dollars er lagt i et enkelt selskab, nemlig Magic Leap, mens de resterende 300 millioner er gået til en række mindre virksomheder.

Alle de store teknologiproducenter - Facebook, Samsung, HTC, Microsoft, Sony og Apple - enten har eller ventes at få VR-briller klar og sendt på markedet i løbet af i år. Eksperter forventer dog, at det store boom først kommer efter sommerferien og dermed op til julehandelen, som traditionelt er årets største handelstidspunkt, når man er i elektronikbranchen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere