Del : SMS
Berlingske Business

Microsoft overrasker med holografiske briller

pix-Hololens 1
Overskrift
Når man tager Microsofts Hololens-briller på, kan man med håndbevægelser og stemmen styre sig gennem Windows og få vist f.eks. billeder eller film oven på virkeligheden. Microsoft præsenterede brillerne onsdag aften men tillod ikke, at der blev taget egne billeder. Foto: Microsoft Foto:
pix-Hololens 2
Overskrift
Sådan ser Hololens-brillerne fra Microsoft ud. Der er ingen ledninger, og de ligner et visir. Foto: Microsoft Foto:
pix-Hololens 3
Overskrift
Når man tager Hololens-brillerne på, vil man kunne spille Minecraft - som Microsoft købte for nylig - og bygge oven på stuens møbler, når 3D-grafik og virkeligheden kombineres. Foto: Microsoft

Hololens blander gennemsigtig 3D-grafik med den virkelige verden, så man f.eks. kan spille Minecraft på møblerne i stuen - eller styre en rumbil på Mars, som NASA vil forsøge det.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Og så var der lige én ting til...«

Scenen var en ganske anden og dermed også overraskende, fordi det var Microsoft og ikke Apple med nu afdøde topchef Steve Jobs, der »lige« trak en ekstra dims op ad lommen.

Microsoft fremtryllede ikke en ny telefon eller tavle-PC men derimod et sæt holografiske briller, Hololens, efter at det nye styresystem Windows 10 var blevet præsenteret onsdag aften i Microsofts hovedkvarter i Seattle i det nordvestlige USA.

Spil Minecraft på møblerne

Hololens er ikke i nærheden af at komme på markedet, sådan som Windows 10 ventes at komme til efteråret - og blive gratis for alle, der lige nu bruger Windows 7, Windows 8/8.1 eller nyeste udgave af Windows Phone-softwaren. Men de nye briller vil måske engang kunne ændre den måde, som vi i dag arbejder og bruger en computer på.

Hololens blander gennemsigtig, tredimensionel grafik med den rigtige verden, når man bruger brillerne, og man vil f.eks. kunne spille det populære Minecraft-spil, som Microsoft købte for nylig, og bygge miljøer på møblerne i stuen, se en Skype-video på en mur eller bygge modeller i den frie luft ved at bevæge hænderne og afgive stemmekommandoer.

Microsofts topchef gennem et år, Satya Nadella, kaldte brillerne for »et magisk øjeblik«. De er noget ganske andet og meget mere end Googles meget omtalte Google Glasses, som internetgiganten i øvrigt nu selv har lagt på hylden igen, og viser, at Microsoft under Nadella på rekordtid er kommet godt på vej i sin store omstilling fra at være en tung softwareproducent - og fortsat en af verdens største - til at nytænke på alle platforme, ikke kun på den traditionelle computer.

Har kunnet arbejde i fred

Samtidig har Microsoft kunnet arbejde lidt under radaren, mens al opmærksomhed gennem det seneste år har været tillagt Google og Apple og deres slagsmål.

Hololens vil ifølge Microsoft ikke skulle kobles til andet udstyr for at virke. Den amerikanske rumfartsorganisation NSASA arbejder allerede med brillerne og ventes i juli at kunne styre Mars-køretøjerne med en prototype af Hololens.

Hololens vil være klar inden for den »tidsramme«, som Windows 10 ventes at dække, altså typisk tre år, inden der kommer et nyt, opdateret styresystem.

Med den gratis opgradering af Windows afskriver Microsoft kun et mindre beløb i det store regnskab. Kun omkirng 500 millioner dollars af de godt 20 milliarder dollars, som Windows årligt indbringer Microsoft, kommer fra opgraderinger. Langt størstedelen af indtægterne skyldes, at PC-producenterne forinstallerer styresystemet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere