Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Microsoft griber de små virksomheder fra alle vinkler

pix-Marko Perisic
»Vi er her ikke for at være nummer to eller tre,« siger Marko Perisic, direktør for udviklingen af Microsofts erhvervssoftware Dynamics 365, det tidligere danske Navision, som har 40 forskellige nationaliteter til at arbejde på Dynamics i det nye hovedsæde i Lyngby. Arkivfoto: Microsoft

Softwaregigantens danskudviklede Dynamics-software - det tidligere Navision - er snart klar til små og mellemstore virksomheder, som nu kan blive digitaliseret bid for bid og tillige drage nytte af avanceret analyse og maskinlæring, som tidligere har været uden for rækkevidde. Office-pakken får fælles byggeklodser med Dynamics, fortæller Dynamics-direktør.

Microsoft er om formentlig ganske få måneder klar til at lancere en særlig, ny udgave af sin Dynamics-software - det tidligere Navision -, som målrettet går efter at skaffe de små og mellemstore danske virksomheder som kunder. Det sker i et meget tættere samspil med Office-kontorpakken, som rigtigt mange af dem i forvejen bruger.

»Vi er klar om ikke så lang tid med Dynamics 365 Business, som er beregnet på små og mellemstore virksomheder. Og vi er fra Danmark, så vi vil sikre en stærk tilstedeværelse her. Tiden vil vise, hvor stort det bliver. Jeg går efter det hele. Vi er her ikke for at være nummer to eller tre. Vi mener virkelig, at vi har noget helt nyt, som kan bruges, og som ingen af konkurrenterne har,« fastslår Marko Perisic, der er ansvarlig direktør for hele udviklingen af Microsoft Dynamics 365.

Flyttede sammen - ligesom softwaren

Det er Microsofts store softwarepakke til erhvervslivet, som skal sikre styr på økonomi, salg og markedsføring m.m., og som er videreudviklingen af den Navision-software, som blandt andre brødrene Erik og Preben Damgaard lagde grunden til i Vedbæk, og som Microsoft i 2002 købte for dengang svimlende 1,55 milliarder dollars.

Navision blev siden omdøbt til Dynamics og er videreudviklet på Microsofts største udviklingscenter uden for USA med omkring 350 medarbejdere i Vedbæk, som for et år siden flyttede sammen med resten af Microsofts danske afdeling i det nye kontorhus lige bag Lyngby Storcenter.

Dynamics 365 findes i en traditionel udgave til større virksomheder, men den nye Business-udgave, som kommer i begyndelsen af 2017, får fokus på de mindre virksomheder. Microsoft har samtidig - siden Satya Nadella blev Microsoft-topchef i januar 2014 - bygget godt om på Office-kontorpakken med blandt andet tekstbehandlingsprogrammet Word, regnearket Excel og præsentationsprogrammet PowerPoint med det klare mål at få samtlige Microsoft-produkter til at arbejde meget tættere og bedre sammen. Og Microsoft agter at udnytte, at Office-pakken stadig er særdeles udbredt, til at få foden endnu længere indenfor med den kommende Dynamics 365 Business-udgave, som er målrettet virksomheder med op til 100 medarbejdere - dem, der er flest af i Danmark.

Artiklen fortsætter under billedet
pix-Microsoft i Lyngby
Microsoft har nedlagt sit største udviklingscenter uden for USA, nemlig det i Vedbæk, og flyttet de omkring 350 ansatte til det nye danske hovedkontor i Lyngby, hvor også Microsofts øvrige danske organisation af primært salgsfolk sidder. Foto: Thomas Breinstrup

Byggesten er hemmeligheden

»Vi arbejder globalt. Nogle steder dominerer vi, andre steder er vi udfordreren, men meget få er så globale, som vi er, og Dynamics står generelt meget stærkt hos små og mellemstore virksomheder. I Danmark vokser vi i alle markedssegmenter, og vi føler os meget optimistiske både nu, og med hvad der snart kommer,« siger Marko Perisic, som har været ti år hos Microsoft - hele tiden i Dynamics-divisionen.

Opbygningen af Dynamics som byggesten er ifølge ham Microsofts største trumfkort.

»Med Dynamics 365 kan man nøjes med at tage de moduler, som man har brug for, f.eks. begynde med økonomistyring og tilføje kundeservice. Man kan splitte pakken i dele og tilføje nye senere. Samtidig blandes Dynamics 365 og Office 365 nu sammen, og der kommer nye værktøjer ind på tværs af dem, når vi bygger dem sammen, så de bare virker, når de tages ud af æsken,« siger Marko Perisic.

huhej

Analytiker: Rigtigt god ide

Og det er en god ide, mener analysechef Anders Elbak fra analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt.

»I små virksomheder vil det give rigtigt god mening med en integration mellem værktøjer og programmer, som de alligevel bruger, hvorimod det på enterprisemarkedet (større virksomheder, red.) er mindre relevant. Her vil Microsoft ikke komme til at stå stærkere,« siger han.

Microsoft er ifølge IDCs analyser Danmarks næststørste leverandør af virksomhedsstyringssystemer (ERM), altså først og fremmest økonomisystemer, mens f.eks. kundestyringssystemer (CRM), projektstyring og forsyningsstyring ikke er talt med. Microsoft havde i 2015 en markedsandel på 13 procent i Danmark, kun overgået af SAP med 19 procent men foran Visma, som for nylig købte E-conomics, med ni procent. Globalt ligger Microsoft på fjerdepladsen med fire procent af markedet. Her er de store SAP (16 procent), Intuit (otte procent) og Oracle (otte procent).

I både Office og Dynamics bygger Microsoft nu også maskinlæring og kunstig intelligens ind.

»Det skaber virkeligt imponerende, forudsigende resultater. Med høj akkuratesse kan vi forudse forretningsresultater, så man kan få en advarsel, om at der f.eks. om tre måneder vil være hul i pengekassen - og få en liste over de kunder, som man skal tage fat i for at modvirke det. Dertil kommer, at man let kan tilpasse programmerne til sin egen forretning. Det er det, der adskiller os fra de andre,« siger Marko Perisic.

08BUS20161129-130245-4-1640.jpg
For abonnenter LÆS MERE : Dansker i spidsen for stor IBM-satsning

Nye måder at arbejde på

Softwaregiganten har skullet omstille sig markant til de nye måder at arbejde på.

»Årtusindgenerationen presser sig ind. De er født med en mobil i hånden, og vi ville blive grinet ad, hvis vi stod på dørtrinnet og ville sælge dem en server og en DVD med software. De er vant til at kunne bruge software overalt på alt udstyr, og at softwaren er let at bruge - det er de vokset op med. Kompleks hardware og komplekse programmer er fremmede for dem og for stadig flere. Derfor satser Microsoft på at kunne tilbyde nettjenester, så vi kan levere softwaren straks i stor skala overalt i verden,« siger Marko Perisic.

Skiftet fra traditionel software, der installeres lokalt på computeren, til netbaseret software, hvor man logger sig ind og bruger programmerne over internetforbindelsen, betyder nu, at Microsoft ændrer på hyppigheden for, hvor ofte softwaren opdateres.

»Vi skifter til løbende opdateringer på månedlig basis. Tidligere opdateringer var ofte fuldstændigt forstyrrende for folks arbejde. Nu er vi hele tiden online, og hvis vi har en ny funktion klar, så lægger vi den ud og meddeler softwareadministratoren, at den nu er klar, så han selv kan overveje, om der er brug for ekstra oplæring. Vi tror stærkt på, at vi helt kan genopfinde og skubbe produktiviteten fremad i forhold til, hvad vi har været vant til, nu hvor Office, Dynamics og Azure (Microsofts netløsning med software og datalager, red.) er blevet genopfundet som virksomhedsløsninger - og ikke for teknologiens skyld,« siger Marko Perisic med eftertryk.

22BUSJIMMY-MAYMANN-124338.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen