Del : SMS
Berlingske Business

Microsoft er blevet cool

Microsoft er blevet cool
Microsoft er mere cool end for et eller to år siden. Foto:

Undersøgelse erklærer Microsoft for mere populær end Facebook og Twitter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er blevet lidt sjovere at være Microsoft. Det fortæller en ny undersøgelse fra Reuters/Ipsos.

Halvdelen af de knap 5000 respondenter i alderen mellem 18 og 29 år syntes, Microsoft var mere cool end for et år eller to siden. Kun 42 procent sagde det samme om Facebook, mens Twitter nåede op på 47 procent.

Microsofts øgede popularitet skal ses i sammenhæng med en række kampagner gennem de senere år, hvor man har forsøgt at få bedre fodfæste på privatmarkedet, specielt hvad angår det mobile og tablet-computere. Inden for det sidste halve år har man blandt andet lanceret et banebrydende nyt styresystem, Windows 8, der fungerer på PC, tablet-computer og smartphone. Samtidig har foretaget det sjældne træk at fremstille egen hardware i form af tablet-computeren Surface, der blev iført en massiv reklamekampagne i forbindelse med lanceringen.

Satsningen på privatmarkedet er i sidste ende også en beskyttelse af erhvervsmarkedet for Microsoft. BYOD (Bring Your Own Device) hedder trenden, hvor medarbejdere tager deres private udstyr med på arbejde eller selv får lov til at købe ind. Dermed rykker produkter fra eksempelvis Apple og Google ind på et område, der traditionelt har været domineret af Microsoft og Windows. BYOD hænger sammen med en anden trend, ”consumerization,” hvor tyngdepunktet for den teknologiske udvikling er flyttet fra arbejdspladsen til forbrugersfæren. Det er derfor ganske enkelt nødvendigt for Microsoft at have et stærkt brand.

”Undersøgelsen viser, at Microsofts indsats har haft en effekt, men den har endnu ikke skabt kunder,” siger Michael Gartenberg fra analysefirmaet Gartner til Reuters. Han henviser til, at salget af Surface indtil videre har været beskedent. Microsoft har også stadig noget at stræbe efter, når det gælder om at være cool. Softwaregigantens 50 procent i undersøgelsen blev overgået af Apple med 60 procent og Googles Android, der scorede 70 procent.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere