Del : SMS
Berlingske Business

Microsoft bag murene

Microsoft_seattle
Microsoft vil ikke længere ligge i kølvandet på konkurrenterne. Bl.a. nyt styresystem, Cloud-platformen Azure og Kinect skal bringe dem tilbage i førerpositionen. Foto:

Microsoft viste for nylig Berlingske Business rundt i laboratorierne på Redmond Campus nær Seattle - få et kig ind i fremtiden, hvor man taler med sit køkkenbord og gestikulerer til sin computer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Softwarevirksomheden Microsoft spenderede sidste år 9,5 mia. dollars (54,2 mia. kr.) på forskning og udvikling. Det er en svimlende sum, som kun de færreste virksomheder kan mestre, og derfor har det også undret iagttagere, at Microsoft i de senere år har ligget og vippet lidt forvirret rundt i kølvandet på de store it-racerbåde som Google, Apple og Amazon.

Men det skal være slut nu, lyder meldingen fra Microsoft, der har flere heste at spille på med bl.a et nyt styresystem, cloud-udviklingsplatformen Azure og ikke mindst bevægelsessensoren Kinect for Windows.

Se billederne: Microsofts bud på fremtidens hjem

Især sidstnævnte, Kinect, spiller en vigtig rolle for Microsoft i fortællingen om et revitaliseret Microsoft. Kinect-teknologien har nemlig taget interaktion med computeren til et nyt niveau, hvor der ikke længere er brug for tastatur, mus og andre sensorer. Et Kinect-kamera kan ved hjælp fra forskellige teknologier følge kroppens bevægelser og omsætte den til computer-instrukser.I Danmark kendes teknologien typisk fra spillekonsollen Xbox 360, hvor en person uden sensorer eller andet grej kan stå foran skærmen og deltage i et computerspil.

Kinect-teknologien er med andre ord banebrydende og illustrerer for det første, at Microsoft rent faktisk får gevinster ved afsætte 9,5 mia. dollars på budgettet til forskning og udvikling. Et væsentligt delelement i Kinect-teknologien var nemlig blevet skabt af den meget selvkørende og nærmest autonome enhed, Microsoft Research – og nærmest på grundforskningsniveau. Ingen havde, da den blev udviklet, forestillinger om Kinect eller andre forbrugerrelaterede produkter.

For det andet har teknologien sat gang i bevægelsen Kinect Hacks. Rundt omkring i verden prøver computerkyndige personer kræfter med Kinect-teknologien på alle mulige og umulige måder. De deler erfaringerne på internettet, bl.a. på Youtube, hvor en simpel søgning på "Kinect Hacks" ret hurtigt giver et praj om kreativiteten. Microsoft har med andre ord fået fat i et publikum ad frivillighedens vej og ikke kun et publikum, der er tvunget til at bruge Microsoft-produkter på PC'en i mangel på bedre.

Microsoft inviterede fornylig en gruppe journalister fra Vesteuropa til et unikt indblik i, hvad der foregår af spektakulære aktiviteter rundt omrkring på Microsoft-hovedkvarterets Redmond Campus nær Seattle. Her gav Microsoft en smagsprøve på nogle af de nye teknologier, der eksperimenteres med.

Tag med på besøget i denne billedserie: Microsofts bud på fremtidens hjem

Berlingske Business Magasin zoomer i denne uge ind på Microsoft, der efter en årrække i skyggen af virksomheder som Apple og Google gør klar til at genvinde forbrugernes gunst.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere