Berlingske Business

Mediemogul: Slut med gratis nyheder

Mediemogul: Slut med gratis nyheder - 1
Foto:

Glem alt om at få netnyhederne gratis. Sådan lyder Rupert Murdochs budskab til nettets gratis-læsere nu, efter at hans selskab, News Corp., har fået økonomiske smæk.

Journalistik er ikke gratis, og skal derfor koste penge - også selv om det leveres online. Den besked kommer nu fra selveste Rupert Murdoch, der står bag det store medieimperium News Corp. Det skriver The Guardian. Dermed lægger Rupert Murdoch sig i slipstrømmen af blandt andre Berlingske Media, der tidligere har meldt ud, at der arbejdes på at indføre mikrobetaling - altså priser på meget små beløb - på visse typer indhold på nettet.

News Corp lider ligesom resten af mediebranchen under, at den finansielle krise har fået annoncører til at spare på annoncerne - og læserne til at spare på avisabonnementerne. Det får nu Murdoch til at varsle nye tider.

"Kvalitetsjournalistik er ikke billig. Den digitale revolution har åbnet mange nye og billige distributionskanaler, men den har ikke gjort indholdet gratis. Vi har i sinde at opkrøve betaling for alle vores nyhedssites," lyder beskeden fra Murdoch.

I Danmark har debatten om betaling for digitale nyheder stået på længe - blandt andet fordi teleselskaberne er på vej med modeller, hvor man via sin internetregning kan blive opkrævet for artikler, man klikker på. Det gør hele processen omkring betaling meget lettere for kunderne - og betyder samtidig, at medierne kan øge deres indtægter og dermed indsats på nettet.

Hos Dagbladet Børsen har chefredaktør Leif Beck Fallesen været meget kritisk overfor forretningsmodellen i at indføre mikrobetaling. JP/Politikens hus har anlagt en mere afventende profil.

Ifølge Rupert Murdoch er det dog nødvendigt at gøre indholdet bedre og mere differentieret, hvis man vil undgå, at læserne flygter over til de gratis internetmedier.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen