Del : SMS
Berlingske Business

Matas betaler hackere for forsøg på data-tyveri

Inves
Foto:

Matas nyeste initiativ på sikkerhedsfronten går ud på at hyre hackere til at forsøge at hugge kundernes personfølsomme data. Det er nye EU-regler, som får Matas til at skærpe datasikkerheden.

Artiklen fortsætter under annoncen

Matas har betalt hackere for løbende at forsøge at hacke sig ind i kosmetikkædens system og hente persondata fra 1,6 mio. kundeklubmedlemmer, skriver Børsen.

»Ondsindede hackere bliver dygtigere og dygtigere. Vi udbygger derfor løbende vores sikkerhed med nye tiltag, så forbrugerne fortsat kan være helt trygge ved deres medlemskab,« siger informations- og miljøchef i Matas, Henrik Engberg Johannsen.

Han har derfor iværksat et hidsigt angreb på kundeklubbens data og har bedt hackerne om at sætte ind med deres tungeste skyts for at få adgang til Matas' data. Det sker hvert kvartal, og derudover bliver kundeklubben én gang om året belejret i en Whitehat Hacking Test, hvilket er en godartet hackingtest. De forskellige forsøg på at hacke egne systemer har ført til stramninger på flere procedurer.

kundeklubcoop

Når Matas vælger at tage ekstra forbehold imødekommer virksomheden nye EU-regler om persondatasikkerhed, som ventes at blive vedtaget i denne måned og træde i kraft om to år. Bøderne for ikke at overholde reglerne kan løbe op på 4 pct. af virksomhedens globale årlige omsætninger, men virksomheder, der ikke er sikre nok, risikerer også at blive hængt ud i offentligheden på grund af en ny underretningspligt.

I oplægget til den nye lovgivning lyder det, at virksomhederne er tvunget til at fortælle Datatilsynet og i nogle tilfælde også de involverede parter om et hackerangreb. Hidtil har virksomhederne mere eller mindre kunne undlade at underrette nogen.

Hands holding credit card and using laptop. Online shopping

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere