Del : SMS
Berlingske Business

Massiv kundeflugt fortsætter i Telenor

pix-Telenor-butik
Telenor har gennem et år været presset af konkurrenterne og havde frem til 30. september mistet 181.000 mobilkunder. Konkurrenterne fra Telia og især »3« fortsætter med at tage flere kunder ind, mens TDC mister kunder. Foto: Lars Nybøll, Telenor

Yderligere 28.000 kunder har forladt Telenor i Danmark på tre måneder. Driftsresultatet skrumper.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kundefrafaldet fortsætter i tusindvis fra Danmarks næststørste teleselskab, Telenor, som på tre tre måneder har mistet yderligere 28.000 mobilkunder oven i de 181.000, som er forsvundet på et år.

Dermed fremstår Telenor som den store taber i den standende mobilkrig, som også gør ondt på TDC, mens Telia og især »3« fortsætter med at hente flere kunder, »3« gennem aggressive kampagner i sit lavprisselskab, Oister.

pix-Telenor

Telenor fremlagde onsdag morgen sit regnskab for fjerde kvartal 2013. Omsætningen er steget beskedent fra 1.167 millioner kroner i tredje kvartal til 1.174 mio. i fjerde kvartal, men driftsresultatet er gået tilbage fra 285 millioner kroner til 212 millioner, samtidig med at det gennemsnitlige forbrug pr. kunde om måneden igen falder og nu ligger på 131 kroner, hvor det tre måneder tidligere lå på 134 kroner efter at være steget ganske let gennem hele 2013.

Indtjeningsmargenen faldt fra 24 procent i tredje kvartal til 18 procent i fjerde kvartal.

Norskejede Telenor er både Danmarks og Nordens næststørste teleselskab og hører sammen med Telia til blandt verdens ti største mobilselskaber. I Danmark ejer Telenor lavprismobilselskaberne CBB Mobil og Bibob og TV-leverandøren Canal Digital.

Topchef: Ikke tilfredsstillende

Ved årsskiftet havde Telenor 1.828.000 mobilkunder, og det er 210.000 færre på fem kvartaler. Oveni er der i oktober-december forsvundet 10.000 fastnetkunder - en tendens, som rammer alle teleselskaber verden over. Tilbagegangen på endnu 28.000 kunder dækker dog over, at det er lykkedes Telenor at skaffe 10.000 fastbetalende nye mobilkunder, mens 38.000 taletidskortkunder er forsvundet. Det er de faste kunder, som er mest værd for selskaberne.

ARKIVFOTO 2012 af administrerende direktør i TDC,  Carsten Dill

Administrerende direktør for Telenor Danmark, Marek Slacik, understreger, at nedgangen i både omsætning og kundetal sammenlignet med 2012 ikke er tilfredsstillende. Han er dog optimistisk for 2014.

»2013 har været et forandringens år for Telenor. Vi har taget det første skridt i en omfattende forandring af vores virksomhed gennem bl.a. en reorganisering, og vi har sat en massiv transformationsproces i gang, der berører samtlige af vores forretningsområder. Vi har bevaret vores lønsomhed sammenlignet med 2012, og vi går ud af 2013 med en positiv tendens mod en stabilisering af kundebasen. Så vi går ind i 2014 med en solid platform,« siger Marek Slacik i en pressemeddelelse.

Sammenlægning af mobilnet i Danmark

Telenor er netop nu i gang med at slå sine danske mobilnet sammen med Telias for at skabe det bedst dækkende net. Senest kom store dele af Århus til i forgårs. Samtidig er en gigantisk oprydning i bagbutikken netop sat i gang, hvor al IT - fra faktureringssystem over kundestyringsssystem (CRM) til realtidsanalysesoftware - over de næste to år skiftes ud i en af de største investeringer, som er gjort herhjemme. Blandt 15 kandidater er kinesiske Asia Info Linkage, som er noteret på Nasdaq-børsen og har 11.000 ansatte, valgt ud som ny IT-leverandør.

pix-Oister

Sammenlægningen af netværk begynder nu at vise sig på bundlinien. Telenor har haft 16 procent lavere udgifter som følge af, at der nu er to til at dele regningen, samtidig med at investeringerne i IT er bragt ned.

Telenor overtog i juni 2000 mobilselskabet Sonofon og i maj 2005 internetleverandøren Cybercity, som begge i juni 2009 tog moderselskabets navn.

Telenor blev oprettet af den norske stat i 1855 som Telegrafverket. Navnet Telenor blev indført i koncernen i 1995.

Også TDC taber kunder - Telia og »3« vinder

TDC, som fortsat er størst i Danmark på alle områder (fastnettelefoni, mobiltelefoni, kabel-TV og internetforbindelser), præsterede i oktober-december en omsætning, der steg fra 6.069 mio. kr. i tredje kvartal til 6.149 mio., men samtidig faldt driftsresultatet fra 2.628 mio. til 2.547 mio - lidt mere på erhvervs- end på privatkundesiden. På tre måneder mistede TDC 37.000 fastnetkunder, 17.000 mobilkunder og 7.000 mobildatakunder, og 10.000 kunder smuttede fra det tidligere guldæg, kabel-TV-selskabet YouSee. Det lykkedes dog TDC at trække 5.000 nye TV-kunder ind i selve TDC gennem pakkeløsninger, ligesom lavprisselskabet Fullrate fik 4.000 flere TV-kunder.

07BUSkabler.jpg

Telia, som er Danmarks tredjestørste teleselskab og blandt verdens ti største mobilselskaber, fremlagde som den første af de fire store regnskab i torsdags. På tre måneder har Telia vundet 25.000 nye mobilkunder og har nu 1.522.000. Driftsresultatet gik lidt tilbage - til 158 millioner svenske kroner - i forhold til tre måneder tidligere, men sammenlagt for hele 2013 er Telia gået 81 millioner frem på indtjeningen og har fået 60.000 nye kunder.

»3« vandt i oktober-december 57.000 nye mobilkunder og har nu 1.026.000. Omsætningen steg til 699 millioner kroner fra 652 millioner kvartalet forinden, mens driftsresultatet voksede til 181 mio. fra 170 mio. tre måneder tidligere. Men det gennemsnitlige forbrug pr. måned fortsætter med at falde markant, senest fra 178 kroner i juli-september til 173 kroner i oktober-december som følge af »3«s aggressive markedsføring på især sit lavprismobilselskab Oister.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere