Del : SMS

Manglende TV-bokse giver TDC problemer

pix-Pige ved TV
TDC har store problemer med, at kun en fjerdedel af TV-kunderne faktisk har en boks og dermed kan bruge de nye tjenester, som TDC gerne vil tilbyde alle. Arkivfoto: Iris/Scanpix

Kun hver fjerde kunde i TDC kan bruge nye tilbud fra koncernen, erkender topchefen.

Artiklen fortsætter under annoncen

TDCs store satsning på at gøre det muligt for danskerne at slippe for flere TV-bokse i stuen ved at sende ukodede signaler ud til alle har skabt uventede problemer for giganten.

Kun 26 procent af alle TV-kunderne hos TDC og det TDC-ejede kabel-TV-selskab YouSee har nemlig i dag en TV-boks, så de har mulighed for at bruge en række af de ekstrafunktioner, som TDC-koncernen meget gerne vil sælge til folk, heriblandt muligheden for selv at kunne vælge TV-kanaler i løsere vægt.

»Folk har ikke en TV-boks, og det er en udfordring for os i dag. For når vi udvikler nye muligheder, f.eks. at kunne vælge frit mellem kanaler, er det reelt kun samlet set 25 procent af vores TV-kunder i TDC og YouSee, der kan bruge disse nye tjenester. Det skal vi have gjort noget ved,« sagde TDCs topchef, Pernille Erenbjerg, da hun onsdag formiddag fremlagde den nye strategi frem til 2018 for Danmarks største telekoncern.

pix-Onfone

TV-bokse, som mange har stående hjemme i stuen, gør det muligt for en TV-udbyder at styre, hvilke kanaler og hvilke tjenester man som kunde har adgang til. Men TDC besluttede for flere år siden at droppe kodningen af TV-signalerne, således at man som udgangspunkt ikke behøvede en boks. Men dermed afskriver man sig samtidig muligheden for at kunne vælge særlige kanalpakker, fordi TV-leverandøren ikke er i stand til at udelukke de ting, som man ikke længere vil betale for.

pix-TDC-hovedsæde

Derfor vil YouSee, som er Danmarks største kabel-TV-selskab med omkring 1,1 millioner husstande som TV-kunder, og som fra 1. juli 2016 overtager alle kunder, der i dag er kunder hos selve TDC, når de to selskaber samles, lancere en ny TV-boks inden udgangen af marts. Målet er, at 45 procent af TDC-koncernens TV-kunder i 2018 skal have en boks.

»Det er ikke nødvendigvis en langsigtet løsning, men lige nu har vi brug for den, for i 2018 vil vi have én fælles TV-platform for vores aktiviteter i Danmark og Norge,« siger TDC-topchefen.

pix-Pernille Erenbjerg

TDC købte for halvandet år siden Norges næststørste kabel-TV-selskab Get, som siden har været altafgørende for, at TDCs tilbagegang ikke har været værre, end den er.

pix-YouSee

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere