Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Manglende IT-sikkerhed kan koste samarbejder

Det kan vise sig rigtigt dyrt for en virksomhed ikke at have ordentlig sikkerhed i sine IT-systemer. Ud over de umiddelbare konsekvenser

af et angreb på virksomhedernes computere kan


firmaets image lide ubodelig skade, hvis ondsindede cyberforbrydere har held

med at angribe den.


Og et ry for dårlig IT-sikkerhed kan være ødelæggende for en virksomheds muligheder

for at indgå i samarbejder med forretningspartnere. Det vurderer en af landet førende IT-sikkerhedseksperter, Preben

Andersen.


- De fleste små og mellemstore virksomheder samarbejder med en lang række partnere, leverandører

og kunder. Samarbejderne bygger på tillid, og man åbner i mange tilfælde for hinandens IT-systemer. Men har en virksomhed problemer

med IT-sikkerheden bliver også partnerne sårbare, og man svigter tilliden, forklarer Preben Andersen .









Meget

skadeligt

Det kan gå rigtig alvorligt galt, hvis en virksomhed bliver angrebet med virus eller hacket. Hackeren kan tiltvinge

sig adgang til en virksomheds mest følsomme oplysninger, som han kan stjæle eller ødelægge. Og ingen kan vide

sig sikker. Selv softwaregiganten Microsoft har oplevet at få stjålet nyudviklet kildekode ved et hackerangreb.


-

Tabene ved sådanne angreb kan være fatale for en virksomhed. Forestil dig, at en konkurrent lister ind på din computer

og snupper en kundeliste, som du har været år om at opbygge. Med ét forsvinder oplysninger, som er vitale for din

forretning og du risikerer at måtte dreje nøglen om, forklarer Heini Zachariassen, IT-chef hos antivirusfirmaet Virus

112.


Risikoen for sådanne hændelser har de firmaer, der har en IT-sikkerhedspolitik, minimeret.


Men hvis de

indgår partnerskaber og åbner deres systemer for virksomheder, der ikke har det nødvendige beredskab, er de pludselige

sårbare igen. Derfor ønsker mange sikrede virksomheder ikke at indgå tætte samarbejder med firmaer, der ikke

er forberedte på angreb.



Ingen strategi

For at kunne imødegå og forsvare sig mod angreb på computersystemet

skal en virksomhed have en helt grundlæggende IT-sikkerhedspolitik. Herudfra skal så lægges en sikkerhedsstrategi.




Den skal fastlægge, hvad der skal gøres og hvem der skal gøre det, hvis ubudne gæster er på

vej ind ad de elektroniske vinduer.


Men otte ud af ti danske virksomheder har ikke en IT-sikkerhedspolitik. Måske fordi

truslen om et angreb på computersystemet er svær at tage og føle på for mange virksomheder.


Det er en

udbredt opfattelse, at omfanget af den slags kriminalitet er begrænset. Og når nogle endelig angriber, er det altid naboen

det går ud over. Men Preben Andersen slår fast, at truslen er reel.


- 80 procent af de angrebne virksomheder ved

slet ikke, at de er blevet angrebet. Og mange af dem, der ved det, vil ikke risikere dårlig omtale ved at sige det. Derfor er

der masser af tilfælde af IT-kriminalitet, som vi aldrig hører om, og derfor tror mange, at problemet ikke er så

stort, siger Preben Andersen.


Vigtigheden af en høj IT-sikkerhed anerkendes af videnskabsminister Helge Sander, der netop

har iværksat en undersøgelse af emnet. Inden sommerferien ventes der at ligge et lovforslag klar på området.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen