Berlingske Business
LIVE
10:58 Deutsche Bank og Bank of America får bøde på 418 millioner

Mærsk-formand: Sløv lovgivning kvæler digitaliseringen

Generalforsamling i A.P. Møller-Mærsk
Arkivfoto. Jim Hagemann Snabe, bestyrelsesformand for Mærsk, advarer i dagens udgave af Børsen om, at digitaliseringen løber fra Danmark, fordi den udvikler sig hurtigere end lovgivningen herhjemme.  Foto:

Jim Hagemann Snabe, bestyrelsesformand for Mærsk, advarer i dagens udgave af Børsen om, at digitaliseringen løber fra Danmark, fordi den udvikler sig hurtigere end lovgivningen herhjemme.

Mærsk-formanden mener, at digitaliseringen sprinter fra lovgivningen, og at gabet mellem det teknisk mulige og det lovlige udvides. Derfor skal vi bruge mere eksperimenterende lovgivning, gerne med udgangspunkt i pilotprojekter, vi kan lære af.

»Der har vi brug for hurtigere og mere eksperimenterende lovgivning, hvor vi prøver nogle ting af, lærer af det, og så forbedrer lovgivningen, i stedet for de meget lange processer, hvor vi får et dødvande, hvor vi ingenting kan, og ingenting lærer,« siger Jim Hagemann Snabe til Børsen.

Selvom Danmark egentlig har et rigtig godt udgangspunkt for digitalisering i kraft af vores størrelse, løber digitaliseringen fra os. Danmark har ellers alle forudsætninger for at holde fast i den digitale førertrøje, da vores størrelse gør os til et perfekt pilotland, mener Jim Hagemann Snabe.

»I dag handler det om at være hurtig. Nu er størrelse en ulempe. Der har Danmark en fordel. Jo hurtigere vi omstiller os, desto større chance har vi for at skabe flere job, end vi mister,« siger bestyrelsesformanden.

19MAGDansker-skal-staa-i-sp.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen