Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Lovligt at sende direct mails til forbrugere på Robinson-liste

Interessebank Danmark må gerne sende reklamer til forbrugere, selvom de har tilmeldt sig den såkaldte Robinson-liste og

meldt nej tak til reklamer hos Folkeregisteret. Det er konsekvensen af en dom, som blev afsagt i Sø-og Handelsretten fredag.


Sagen

er startet af Forbrugerombudsmanden, som mener, at Interessebank Danmark er på kant med markedsføringsloven, når

selskabet udsender reklamer til forbrugere, som har sagt nej tak til reklamer hos Folkeregisteret - også selv om de er tilmeldt

Interessebank Danmark og derigemmen accepteret at få tilsendt reklamer. Han mener, at samtykket til Interessebank Danmark ikke

er tilstrækkeligt konkret, da forbrugeren ikke kan vide, hvilke virksomheder der vil sende reklamer.


Forbrugerombudsmanden

krævede, at Interessebank Danmark slettede adresserne på de forbrugere, der har tilmeldt sig Robinson-listen.

Medhold

Det

ville i praksis betyde, at Interessebank Danmark jævnligt skal kontrollere om de tilmeldte forbrugere, står opført

på CPR-registerets liste.


Men Sø- og Handelsretten gav, som tidligere nævnt, ikke Forbrugerombudsmanden medhold

i sagen og det glæder Post Danmark:


- Vi har fået medhold på alle punkter, og er glade for dommen. Interessebank

Danmarks synspunkt har hele tiden været, at man godt kan sende direct mails til personer, som har sagt ja-tak til Interessebank Danmark,

selvom de samtidig står opført på CPR-listen. Det synspunkt har vinu fået ret i. Var dommen gået os

imod, havde forbrugerne kun kunnet vælge mellem alle direct mails eller ingen direct mails, bortset fra muligheden for selv

at henvende sig til de virksomheder, de ønskede direct mails fra, hvilket ville være urimelig besværligt, siger koncernchefjurist,

advokat Jens Heurlin, Post Danmark.


_Interessebank Danmark er et joint venture mellem Post Danmark og TDC.


Selskabet sælger

adresser til forbrugere, som virksomheder kan sende reklamer til. Interessebanken startede for cirka to år siden, og i dag har mere

end 200.000 danskere tilmeldt sig.


Forbrugerne som står på Interessebank Danmarks lister, har udfyldt forskellige

spørgeskemaer inden for en masse forskellige kategorier som f.eks. hus og hjem, mad og vin eller kulturelle tilbud.


Her

har forbrugerne tilkendegivet, hvad de er interesseret i, hvorefter oplysningerne lægges ind i en database, som styres af Tele

Danmark.


Efterfølgende kan de to parter sælge oplysningerne til virksomheder, som målrettet vil i kontakt

med forbrugerne.


Forbrugerombudsmanden kan anke sagen til Højesteret.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen