Del : SMS
Berlingske Business

LinkedIn eksploderer som ansættelsesværktøj

US-LINKEDIN-COR
I 2011 benyttede tre pct. af danske virksomheder LinkedIn som rekrutteringskanal. I dag er det tal vokset til 34 pct, viser en ny rekrutteringsanalyse fra konsulenthuset Ballisager. Foto:

LinkedIn er nu mere populær som rekrutteringskanal end uopfordrede ansøgninger. 34 pct. benytter LinkedIn som ansættelsesværktøj, og knap hver tredje virksomhed har ansat en medarbejder udelukkende via LinkedIn eller andre sociale medier.

Artiklen fortsætter under annoncen

Glem alt om at dele A4 sider ud og vedhæfte PDFer til uopfordrede e-mails. Brug i stedet tiden på finpudse dit profilbillede, kompetencer og online forbindelser på LinkedIn. Det er nemlig her, at virksomhederne går på udkig efter nye medarbejdere.

I 2011 benyttede tre pct. af danske virksomheder LinkedIn som rekrutteringskanal. I dag er det tal vokset til 34 pct, viser en ny rekrutteringsanalyse fra konsulenthuset Ballisager. Samtidig fortæller undersøgelsen, at knap hver tredje virksomhed har prøvet at ansætte en medarbejder udelukkende via LinkedIn.

sociale

LinkedIn overhaler dermed uopfordrede ansøgninger, der bliver brugt af 31 pct., som rekrutteringskanal.

Direktør og rekrutteringsekspert for Konsulenthuset Ballisager, Morten Ballisager, mener, at tendensen er tydelig.

»Hvert år tager flere danske virksomheder LinkedIn til sig, hvilket er vigtigt for konkurrenceevnen. Som virksomhed risikerer man at tabe kampen om at finde de bedste medarbejdere, hvis man undlader at benytte LinkedIn,« siger Morten Ballisager.

Hvor kutymen har været, at arbejdsgiveren udbyder et job, som så tiltrækker motiverede kandidater, vender LinkedIn op og ned op proceduren.

»Vi oplever et paradigmeskifte. Hele magtspillet i jobsøgningen er blevet vendt på hovedet med LinkedIn. Nu kan virksomheder selv agere headhuntere. Men det betyder, at de nu også skal lære at motivationsafdække egnede kandidater, fordi de selv i højere grad spotter og kontakter folk,« siger Morten Ballisager

Like

Helle Bruun Madsen er ledelsesrådgiver hos Lederne. Hun rådgiver ofte ledere – også omkring deres brug af LinkedIn.

»Jeg kan sagtens nikke genkendende til, at LinkedIn er i hastig fremmarch, når det gælder om at gøre sig synlig for nye jobmuligheder,« siger Helle Bruun Madsen.

Hendes råd lyder, at man altid skal holde sin LinkedIn-profil opdateret, også selv om man ikke er jobsøgende.

»Potentielle arbejdsgivere kigger også på folk, som allerede er i job. På den måde kan man få et tilbud om eller en opfordring til at søge et job. Det er en måde at holde sin markedsværdi ajour på,« siger hun.

Hvor uopfordrede ansøgninger er sværere at holde ajour, er LinkedIn en kæmpestor markedsplads, hvor man på en nem måde kan opdatere sin profil, fremstå så skarp som muligt og præsentere sig med søgeord, der er relevante for de jobs, man er interesseret i.

LINKEDIN-CHINA/

»Uopfordrede ansøgninger har en tendens til at blive overset eller glemt. Som ledelsesrådgiver ser jeg mange uopfordrede ansøgninger, som ikke er målrettede nok. Virksomheden har måske ikke et behov her og nu, og så kan det virke anmassende,« siger Helle Bruun Madsen.

LinkedIn giver også gode mulighed for at udnytte kontakter. Man kan skabe et overblik og sit eget netværk og sit netværks netværk. På den måde tjener LinkedIn flere formål.

»LinkedIn er blevet et slaraffenland af talenter for virksomheder,« siger Morten Ballisager.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere