Berlingske Business
LIVE
15:06 Genmab i bunden af rødt C20

Lille Århus-firma kobler pc'er med mobiltelefonen

Til sommer er it-firmaet Mobilethink A/S, Århus, klar med et nyt softwareprodukt, der gør det nemt og hurtigt for medarbejdere

i virksomheder at få adgang til virksomhedens interne data, når de sidder i bilen, i toget, på hotellet eller i

lufthavnen.


- Det typiske problem er, at e-mail og data om kunder, salg og logistik er beskyttet bag en firewall. Barrierne for

at komme i gang er i dag så høje, at mange virksomheder aldrig kommer i gang med at etablere mobil adgang til de interne

it-systemer. Derfor arbejder vi med at udvikle et nyt softwareprodukt, der fjerner de mange tekniske og sikkerhedsmæssige barrierer,

så virksomhedernes medarbejdere kan bruge deres mobiltelefoner til at hente interne data, når de er væk fra kontoret,

siger direktør Lars Houbak, Mobilethink A/S.



Software

- De nye mobile tjenester skal være lette at forstå

for brugerne og nemme at distribuere for teleselskaberne. Ellers bliver de ikke en succes, fastslår Lars Houbak, som grundlagde

Mobilethink A/S i 1999 i Århus Udviklingspark. I dag har virksomheden 23 ansatte og er flyttet ind i flotte lokaler i Arosgaarden

i Århus midtby.


Mobilethinks hovedforretningsområde går ud på at udvikle software, der kan sammenkoble

mobiltelefoner og håndholdte computere med Internettet.


Lars Houbak deler Mobilethinks kunder op i tre grupper:


l

producenter af mobilterminaler


l teleselskaber


l indholdsleverandører, f.eks. aviser, tv og andre medievirksomheder.


-

Vore kunder er aldrig slutbrugerne. Vi udvikler produkter, der hjælper vore kunder med at få en god forretning ud af nye

mobilteknologier, siger Lars Houbak.


De applikationer og tjenester, som Mobilethink udvikler, kan en terminal-producent blandt

andet bruge til at diffentiere sit produkt med. Og da fremtidens mobilterminaler produceres til meget andet end at tale i, tegner

fremtiden lys for Århus-virksomheden. Kundekredsen tæller navne som TDC, Siemens og Scandinavia Online.









Nye

data-tjenester

- Teleselskaberne kan mærke, at markedet for ren taletelefoni er ved at være mættet. Men da selskaberne

har forpligtet sig til at foretage enorme investeringer i nye netværker og anden infrastruktur, der skal forrentes, er de presset

til at introducere nye data-tjenester, der kan skabe indtægter ud over taletelefoni. Det er en ny situation for teleselskaberne,

og der er mange lærepenge, der skal betales. Vi hjælper dem med at få mere ud af netværket, så investeringerne

i nye trådløse netværk hænger sammen økonomisk. Mulighederne for nye tjenester er mange, og risikoen

er høj for at introducere de forkerte tjenester til de forkerte brugere, fastslår Lars Houbak. Nøglen til en brugbar mobil-tjeneste

består i at fokusere på at løse nogle helt unikke behov, som opstår i konkrete brugssituationer.









Udviklede

vicpeople

Han fortæller, at Mobilethink har leveret TDC''''s mobilportal www.vicpeople.dk. Via vicpeople kan man læse e-mail

på mobiltelefonen, og man kan styre sin adressebog og håndtere den personlige kalender.


Lars Houbak, 33 år,

er uddannet miljøingeniør og arbejdede i det rådgivende ingeniørfirma Niras i tre år. Her dimensionerede

han kloakledninger, renseanlæg, broer og veje, inden han tog en mastergrad i interaktiv kommunikation ved et universitet i Spanien.

Derefter var Lars Houbak ansat et år i det store svenske internetkonsulenthus Framfab, inden han kom til Icon Medialab, hvor

han var med til at starte kontor i Madrid i Spanien.


Han deler lederansvaret i Mobilethink med Paul Natorp, der tidligere var udviklingschef

for digitale medier på Jyllands-Posten.



Medarbejderne

De 23 medarbejdere har uddannelser som datalog, ingeniør,

fysiker, astrolog, biolog, datamatiker og journalist.


- Det er vigtigt at have et tværfagligt team for at udtænke

de bedste ideer. Et mix af forskellige kompetencer skaber en masse nye ideer. Vore udviklingsfolk arbejder meget med brugerprofilers

behov og brugssituation. De kortlægger adfærdsmønstre og får prioriteret det, tjenesten skal kunne gøre

for at ramme brugerne. Det er helt afgørende for vort arbejde, pointerer Lars Houbak, som er hovedaktionær i Mobilethink

A/S. Omsætningsmæssigt kom firmaet op på et tocifret millionbeløb i 2001. Tallene på bundlinjen er

tæt på at balancere, men som i de fleste andre vækstfirmaer koster det meget at udvikle og vokse.


- Vi styrer

mod sorte tal på bundlinjen, forsikrer Lars Houbak.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen