Del : SMS
Berlingske Business

Kun kryptering holder også Google og Apple ude

pix-Krypter
På langt de fleste Android-telefoner skal man selv slå krypteringen til under Indstillinger for at sikre sig mod, at ens data falder i forkerte hænder. Arkivfoto i collagen: AFP/Scanpix

De to giganter kan kikke med udefra på alle ens personlige data og filer på telefoner og tavle-PCer - medmindre udstyret er krypteret. Så nytter heller ikke en dommerkendelse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Google og Apple både kan og vil fjernlåse mobiltelefoner og tavle-PCer op og lade myndighederne se ens personlige data og oplysninger, hvis der foreligger en dommerkendelse - undtagen hvis udstyret er blevet krypteret, for så kan de ikke.

Det fremgår ifølge det britiske dagblad The Guardian af en rapport fra anklagemyndigheden på Manhattan i USA. Alt udstyr, der bruger Googles mobilsoftware Android kan giganten tilgå udefra, mens Apple kan gendanne en låst telefon, hvis Apple får fysisk adgang til den, og både Google og Apple vil gøre det, hvis nogen stiller med en dommerkendelse, og folk ikke selv vil udlevere deres personlige oplysninger.

Eneste måde at forhindre det i at ske er, at man krypterer sin telefon eller tavle-PC. Det vil sige, at alle data på telefonen kodes, indtil man taster sin kode ind, fuldstændig som når man ellers taster skærmlåsekoden ind. Derudover mærker brugeren ingen forskel.

Android-brugere bør selv gå i gang

Apple slog i september 2014, da iOS 8 blev lanceret, kryptering til som standard. Alle nye telefoner og tavle-PCer fra Apple er altså født med kryptering. Ifølge Apple kører 67 procent af alle iPhone-telefoner, iPad-tavle-PCer og iPod-musikafspillere i dag den endnu nyere version iOS 9, mens 24 procent bruger iOS 8. Der er således kun 9 procent med ældre udgaver af iOS-styresystemet, og det er kun dem, som Apple har mulighed for at åbne, hvis det kræves af en dommer.

Google har flere gange sagt, at kryptering også i Android ville blive standard. Det er det dog først med den allernyeste Android 6.0 (også kaldet »Marshmellow«), som kom i oktober 2015. Det er dog et fåtal af Android-telefonerne, der er blevet opgraderet til Android 6.0, fordi alle Android-producenterne typisk foretager forskellige ændringer i Android, som passer til netop deres telefoner. Derfor går der altid en hel del tid, før man er klar med opdateringer til ældre telefoner og tavle-PCer. Kun 0,3 procent af alt Android-udstyr kører på Android 6.0.

Android-brugere kan dog selv slå krypteringen til under Indstillinger og Sikkerhed. Det tager typisk 15-20 minutter at kryptere hele telefonen, og så skal man bare vælge en lidt længere adgangskode, der skal tastes ind ud over selve SIM-koden, så telefonen stadig kan få fat i mobilnettet. Ellers fungerer alt andet som normalt.

Google kan derefter ikke få fat i ens data.

Anklager: Der er ingen andre muligheder

»Apples og Googles beslutninger om at slå fuld diskkryptering til som standard på smartphones betyder, at myndighederne ikke længere kan få adgang til bevismateriale, som ligger på smarphones, selv om myndighederne måtte have en dommerkendelse udstedt af en neutral dommer,« konstaterer anklagemyndigheden på Manhattan.

Heraf fremgår også, at hvis sikkerhedskopier af data på ens udstyr er krypteret og ligger på Googles eller Apples servere, vil Google og Apple heller ikke her kunne tilgå dem, hvis ikke man har kodeordet. Hvis sikkerhedskopien derimod ikke bliver krypteret, ligger ens data i normal form, så alle, der kan få adgang til dem, kan se dem.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere