Del : SMS
Berlingske Business

Kulturen driver sjællandsk IT-succes

16BUSPix-Lomax-Michael-Lerc.jpg
Der er fuld fart på Lomax. Direktør for og ejer af kontorforsyningsfirmaet, Michael Lerche, købte sig for 13 år siden ind i virksomheden, som nu henter over 80 procent af omsætningen online. Foto: Simon Læssøe

Lomax er en mindre handelsvirksomhed med et digitalt forspring og dermed et sjældent syn i dansk erhvervsliv.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den typiske IT-succes er en nørd, der begyndte i sine forældres garage, men ikke Michael Lerche. Den 68-årige købte sig for 13 år siden ind i katalogfirmaet Lomax; i dag en digital kontorforsyning hvor over 80 procent af omsætningen hentes online.

»I alt, hvad vi foretager os, er IT værk­tøjet. Det gennemsyrer hele organisationen. Vi sætter strøm til alle processer,« fortæller Michael Lerche.

16busPix-PeterSondergaard.jpg

Det giver sig også udtryk på arbejdspladsen i Frederikssund, hvor der hænger storskærme med målsætninger og ikke mindst målinger overalt. Hver afdeling, fra marketing til lager, får serveret sin egen samling af relevante nøgletal i realtid, inklusive mulighederne for at nå den kvartalsvise fælles­bonus.

»Vi har gennemrationaliseret hele foretagendet, vi vil have en højere produktivitet end vores konkurrenter,« lyder det fra Michael Lerche, der dog afviser, at besparelser er nøglen.

»Hvis du vil have succes med e-handel, skal du vokse, og det har vi gjort med 15 procent hvert år.«

Væksten stammer fra et andet teknologisk indsatsområde for Lomax, markeds­føring, og igen er målsætningerne nærliggende for Michael Lerche.

»Du skal for det første tiltrække kunder, du skal kigge på konverteringsraten, og for det trejde den gennemsnitlige ordrestørrelse. Det er vores vigtigste KPI (key performance indicator, red.).«

For at nå disse mål beskæftier Lomax sig intensivt med discipliner som adwords, SEO (søgemaskineoptimering), e-mail-marketing og online-annoncering til at tilltrække og fastholde kunder til hjemmesiden. På storskærmen kan marketingafdelingen følge med i kundernes færden, og om man når dagens mål.

Plytix

Kultur før teknologi

Allestedsnærværende performance-målinger er stadig et særsyn på danske arbejdspladser, men det er en hjælp til medarbejderne, mener Michael Lerche.

»Kollegerne skulle lige vænne sig til det, men da de kunne se, at det var fair og med fælles accepterede mål, gjorde det faktisk det hele mere gennemsigtigt. Den enkelte medarbejder kan se sin rolle og sit bidrag.«

Al teknologi til trods er Michael Lerche ikke nogen nørd, også selv om han tidligere i karrieren havde stor succes med Multi-inform, i dag Atea.

»IT er et uundværligt redskab, men det vigtigste er de mennesker, der skal bruge dem. Derfor har vi arbejdet benhårdt med kulturen. Vi skal tage udgangspunkt i fremskridt, og det inkluderer modet til at sige, at der er ingen vej tilbage. Det er et helt andet firma end for 13 år siden.«

Forskellen kan også aflæses i omsætningen, der er blevet mere end femdoblet.

pix-IFA-skærme

Lomax er imidlertid en sjælden succes i dansk erhvervsliv. De fleste handelsvirksomheder inden for B2B har endnu ikke bekendt sig til digitaliseringen, og det gælder især de de små og mellemstore, fortæller tal fra Dansk Industri.

Et af problemerne for denne størrelse virksomheder, der fylder overgennemsnitligt meget i dansk erhvervsliv, er at tiltrække de rette kompetencer. Det siger Nicolai Hesdorf, partner og contry lead hos Monitor Deloitte.

»Der er brug for nye færdigheder og talenter, som er svære at tiltrække og fastholde, blandt andet fordi talentmassen for nærværende er relativt lille.«

Store muligheder for små virksomheder

Hos Lomax er talentmassen et resultat af egenudvikling og ekstern viden.

»Folk lærer tingene på forskellige måder. Nogle gange er det et kursus, andre gange spiller vi sammen med på et web-bureau i tre måneder. Det vigtigste for os er kulturen, hvor man aldrig er bange for at spørge om hjælp eller for at dele viden.«

En anden ofte hørt forhindring hos danske virksomheder er selve teknologien og uoverskuelighed, siger Nicolai Hesdorf.

»Digitaliseringen skaber store for­andringer. Ofte kan det være et reelt paradigmeskifte for virksomheden, fordi man skal revudere hele værdikæden og måske kun fokusere på enkelte elementer. Der er en forståelse for, at det her er stort, men også en famlen.«

09BUSPix-vaekst-Regnar-og-M.jpg

Men reelt giver teknologien helt nye fordele, specielt for små og mellemstore virksomheder og deres begrænsede ressourcer.

»Barrierne for ibrugtagning er blevet meget lavere. Med cloud computing har alle adgang til et væld af skalerbare services tilpasset den enkelte virksomheds behov. Så kan det blive en ulempe at være et stort og komplekst foretagende med en dyr fysisk infrastruktur.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere