Berlingske Business
LIVE
BREAKING 08:40 Vestas lander svagere resultat end ventet

Kritik af system til mikrobetaling

De danske netmediers forsøg på at indføre et fælles system til mikrobetaling på internet kritiseres

af analysevirksomheden IDC.


- IDC har ikke den store tillid til det nye initiativ om mikrobetaling. Det løser udbydernes

problemer i stedet for kundernes. Samtidig er et forsøg på monopolisering næppe vejen til danskernes pengepung.

Og da slet ikke med mikrobetaling, der anvender principper som forbrugere altid har været skeptiske over for. Det er muligvis

derfor, at mikrobetaling stadig ikke er slået igennem, selv om man har talt om det i mere end fem år, udtaler adm. direktør

Per Andersen, IDC.


Udtalelsen er en reaktion på, at 48 danske netmedier i sidste uge offentliggjorde, at man vælger

det samme system til mikrobetaling for indholdsydelser over Internet.


De første betalinger med systemet ventes at blive

gennemført i marts. Men IDC pointerer, at det stort set aldrig er lykkedes indholdsleverandørerne at få betaling

for deres ydelser, og det vil den nye situation formentlig heller ikke rokke ved.


Problemet er, at det er næsten umuligt

at få folk til at betale for en vare, som de kan få gratis et andet sted. Specielt fordi kulturen på internet altid

har været, at varene ingenting koster, med mindre man sidder på en meget snæver og unik indholdskilde.


- Og

det er umuligt - og på grænsen til det naive - at forsøge at monopolisere internets indhold. Det nye initiativ

lugter jo lidt af, at hvis medierne bare står sammen, og alle begynder at kræve betaling, så kan man nok tvinge

forbrugerne. Udbuddet er på de fleste områder simpelthen for stort, og det kræver bare en enkelt lille innovativ

udbyder, der kan se en værdi i at udbyde den samme information gratis, så er det ødelagt, udtaler Per Andersen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen